Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ge dina nyårslöften en ny chans

Nej till godis, vin och nikotin. Kärlekshandtagen väck. Många passar på att införliva ett "bättre" jag med hjälp av ett nyårslöfte, men de flesta misslyckas år efter år.Men det är inte dömt att misslyckas.

Annons

Det nya jaget ska nås genom att slaviskt följa uppmaningarna uppklistrade på kylskåpet. Men för de flesta är nyårslöftena brutna redan till trettonhelgen.

– Vad vi glömmer bort är att i alla förändringar ingår att falla tillbaka i gamla mönster, säger psykologen Liria Ortiz.

I stället för att slänga alla nyårslöften i soptunnan så fort vi tar ett snedsteg tycker Liria Ortiz att man ska uppmuntra sig själv att se framåt. Om löftet att träna två gånger i veckan misslyckas är det bättre att i alla fall försöka få in ett träningspass i veckan.

– Om man förstår att löftet är orealistiskt kan man omvandla det till ett mer realistiskt sådant. Överges det helt kommer man i stället att stanna där man var från början.

Ortiz anser också att chansen att lyckas är större om formuleringarna är positiva och abstrakta anledningar som att "det är dåligt att röka" undviks.

– Chansen att lyckas är nog större om man i stället tänker att "mina barn blir glada när jag inte röker längre" eller "jag kan andas bättre när jag cyklar". (TT)

Så klarar du bättre dina nyårslöften

Formulera dina nyårslöften positivt. Är en nyttigare livsstil målet kan "jag ska äta mer grönt" eller "jag får äta choklad på fredagar" fungera bättre än "jag ska inte äta någon choklad".

Sätt realistiska mål. Om du inte tränar alls kanske ett träningsschema tre dagar i veckan är orealistiskt.

Skriv ner vilken effekt du vill ha av dina nyårslöften. Exempelvis "mer grönt gör att jag mår bättre i magen", "jag blir piggare av att motionera" eller "när jag dricker mindre blir jag snabbare i tanken".

Sätt mål som du själv vill uppnå i stället för förändringar du tror att andra vill se hos dig. (TT)

Mer läsning

Annons