Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny otrohetssajt orsakarkraftfulla reaktioner

”Gör livet levande – ha en affär”. Uppmaningen kommer från norska dejtingsajten Victoria Milan som nyligen lanserats i Sverige. Det som gör att sajten sticker ut ur mängden rejält är valet av målgrupp – gifta och sambos.

Annons

Reaktionerna har inte låtit vänta på sig. Förra veckan meddelade Reklamombudsmannen att antalet anmälningar – ett 80-tal – mot Victoria Milans tv-sända reklamfilm slagit alla tidigare rekord. Emma Engdahl, sociolog och författare, är inte förvånad över att Victoria Milan, som snabbt kommit att kallas för ”otrohetssajten”, lyckats uppröra.

Känner sig besvärad

– Jag tror att man känner sig besvärad och upplever sajten som ett hot och undrar om ingenting får vara heligt.

Själv vill Engdahl inte göra sajten till en moralisk fråga. I stället ser hon att våra värderingar förskjutits och att sajten spelar på vårt behov av frihet.

– Kärleken är tills vidare. Vi garanterar inte nöd och lust längre, utan ”så länge vi har lust”. I stället vill vi återuppfinna oss själva och se oss själva med nya ögon.

Genom en dejtingsajt kan även de som är i fasta förhållanden få utlopp för den önskan.

– Vi begär begäret, men allra mest vill vi vara det mest begärliga objektet på marknaden och vi vill ha bevis för det.

En vara

Hon menar att Victoria Milan gör otroheten till en ”snyggt paketerad vara” och ser hur kommodiferingen, processen som gör något till en vara på marknaden, genomsyrar samhället.

– Att göra en vara av det mest intima är en typisk yttring av kapitalismen. Det här är den sista utposten.

Engdahl menar att marknadstänkandet runt kärlek gör att vi oroar oss för om gräset är grönare på andra sidan.

– Vi är oroliga över att inte ha valt den bästa partnern och för att det finns någon bättre runt hörnet.

Framför allt ser hon sajten som ett uttryck för hur flexibla vi måste vara i dag.

– Man måste ständigt vara öppen för nya saker. I dag har vi projektanställningar, måste ständigt vara beredda på att flytta och kravet på flexibilitet finns även i privatlivet.

Bristen på kontinuitet gör dock att vi mår dåligt.

Kravfylld

– Friheten är lika kravfylld som lockande. Flexibiliteten kan leda till att vi blir isolerade och ensamma. Begäret är alltså tudelat. Samtidigt som vi har svårt att nöja oss, när många en önskan om tillit och det som är fast.

– Många har en längtan efter livslånga relationer.

Victoria Milan uttrycker sig aldrig i termer av otrohet på sajten, utan beskriver tjänsten som en ”krydda i vardagen” och ”det lilla extra i livet”. Samtidigt hävdar sajten att 30 procent av de som använder vanliga dejtingsajter i själva verket är gifta eller sambos som utger sig för att vara singlar och att användare hos dem kan vara öppna om sin civila status.

– Vi vet ju att folk har varit och är otrogna. Det här är i alla fall ärligt och rakt.

Mer läsning

Annons