Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sagofiguren gör barnen trygga

Kan man förebygga kriminalitet genom att lära barn hur de ska vara mot varandra? På förskolan Bollen i Brickebacken arbetar man med värdegrundsfrågor redan från tidig ålder. Ju tidigare desto bättre, menar pedagogerna som ser hur arbetet ger viktiga resultat.

Annons
Teater. Med dockteaterns hjälp tar Ingela Boman itu med händelser som sker i vardagen.

– Tänk att spetsduken är ett täcke av snö, säger förskolläraren Ingela Boman och hukar sig ner bakom dockteaterns kattmönstrade ridå.

Barnen är med på noterna. En pojke gnuggar händerna av förtjusning. Några flickor dinglar otåligt med benen. I lekhallen på avdelningen Katthult på Bollens förskola i Brickebacken finns det förväntningar i luften. Det här är inte första gången Alfons kommer på besök.

För fem år sedan började förskolläraren Ingela Boman arbeta med värdegrundsfrågor utifrån sagofiguren Alfons. Hon gillade böckerna. Gunilla Bergströms historier om den lille pojken och hans pappa innehåller mycket känslor och funderingar kring vänskap. Figuren var en bra utgångspunkt för barnen att närma sig sina egna tankar och känslor och fundera kring relationerna med kompisarna på förskolan. Barnen förstår inte alltid de vuxnas ord. Men vad Alfons gör är begripligt för dem. Med hjälp av teater och bilder når man också dem som inte kan språket så bra.

I dag är Alfons-arbetet inskrivet i Bollens trygghetsplan som ett konkret arbetssätt för att nå målen i förskolans trygghetsarbete. Alfons är en figur som barnen kan identifiera sig med och som pedagogerna använder för att illustrera hur man ska förhålla sig till andra människor.

– Hej, alla barn kommer ni ihåg mig?

En flickdocka med stor mössa tittar fram bakom ridån.

– Ja, du är Milla, ropar barnen.

Milla vill leka med Alfons. Men hur ska hon göra då? Ingela Boman som är dockans röst låter barnen tänka själva.

– Gå till Alfons och fråga: Vill du leka med mig?

Bra idé. Milla frågar och Alfons vill. De leker med snön på den stjärnmönstrade spetsgardinen.

Men då händer det något. Milla kastar snö i Alfons ansikte – och skrattar. Barnen vrider sig besvärat på stolsitsarna. De vill gärna hjälpa till med kloka ord. Ingela frågar hur de tror att det kändes för Alfons.

– Inge kul.

– Ska Alfons kasta tillbaka?

Nej, han ska säga åt Milla. Det är barnen överens om.

– Och vad ska Milla göra? undrar Ingela.

Säga förlåt, tycker barnen. Men inte bara det. Hon ska trösta också och klappa Alfons på kinden.

I början av hösten sätter man upp en stor Alfonsfigur på väggen i lekhallen. Barnen skriver brev till Alfons och får svar. Så småningom kommer han på besök. Det blir föreställningar och prat om hur man ska vara mot sina kompisar.

Efter ett halvår har arbetet kommit långt. På väggen i lekhallen finns bilder av känslor och ord om likabehandling som barnen själva kommit fram till. Samtalen varvas med dramatiseringar av händelser som uppstår i vardagen. Som den som barnen just har tittat på.

En liknande händelse skedde för några dagar sedan och med hjälp av Alfons kan pedagogerna närma sig problemen i vardagen. Vad skulle Alfons ha gjort i den här situationen? Incidenten slutade med att barnet hjälpte till att torka bort snö från ansiktet och gav den som blivit mulad en puss på kinden.

– Först vill vi att barnen ska försöka lösa konflikterna själva. Fungerar inte det frågar vi ofta hur Alfons skulle ha gjort. På så sätt lägger vi konflikten lite utanför dem själva och ingen behöver känna sig skuldbelagd, säger Ingela Boman.

– Känslorna är viktiga, lägger förskolläraren Gunilla Dahlberg till. Man måste lära sig att använda ord för det man känner och uttrycka vad man vill. Det är viktigt att fundera över hur det känns att inte få vara med till exempel.

– Sedan gäller det att förstärka allt positivt de gör, fortsätter Ingela.

Det har blivit ett bättre klimat på förskolan sedan de började jobba med Alfons. Det är både förskollärarna och specialpedagogen Bibbi Larsliden överens om. När någon till exempel spiller ut pärlor är det inte ovanligt att en kompis böjer sig ner för att hjälpa till att plocka upp dem.

– Vi säger: ’Men vilken kompis du är. Tänk om Alfons hade varit här och sett det.’ Då är det genast ännu fler barn som ligger på golvet och samlar in pärlor, säger Ingela.

I dag sker jobbet med värdegrundsfrågor mer medvetet. Både pedagogerna och barnen har något tydligt att följa och förhålla sig till. Stämningen är positiv. Glädjen mer närvarande.

Ingela, Gunilla och Bibbi tycker att det är viktigt att börja tidigt med dessa frågor. Det handlar om att ge barnen redskap för att hantera sina känslor. Något som de hoppas kommer att följa dem genom livet.

– Jag är fullt förvissad om att det man gör tidigt är mycket viktigt, säger Bibbi Larsliden.

– Därför är det viktigt att det finns tid och resurser att ta tag i konflikter och hjälpa barn som har svårigheter för att förebygga att eventuella saker ska ske senare i livet, lägger Ingela till.

– Antal barn i förhållande till personaltäthet är viktigt att ta hänsyn till. Som det är nu är barngrupperna för stora, säger Gunilla.

– Spara inte mer på skola och förskola, uppmanar Ingela som tycker att en förskola med rätt resurser har stora möjligheter att påverka barnens framtid till det positiva.

Med hjälp av Alfons. Ingela Boman är förskollärare på Bollens förskola i Brickebacken. Där har hon utformat Alfons – en metod som lär barnen hur den ska vara mot varandra.
Hittar orden. Alfons-arbetet lär barnen använda ord för det de känner, menar förskolläraren Gunilla Dahlberg.
En egen Alfons. Alla barn får måla sin egen Alfons på avdelningen Katthult på Bollens förskola.
Teater. Med dockteaterns hjälp tar Ingela Boman itu med händelser som sker i vardagen.
Hur ska man vara mot sina kompisar?                                              Barnen på Bollens förskola vet.
Det har blivit ett bättre klimat på förskolan Bollen sedan de började jobba mer medvetet med värdegrundsfrågor.

Mer läsning

Annons