Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sju av tio använder sociala medier

Nätet tar allt större plats i vårt umgänge med andra människor. Fler än sju av tio svenskar använder sociala medier, visar ny statistik.

Annons

Användningen av sociala medier ökar rejält efter att ha legat relativt stilla i flera år. Enligt färska siffror från Stiftelsen för internetinfrastruktur, använder 72 procent av svenskarna sociala medier. Nästan hälften av oss gör det dessutom dagligen – och troligen med mobiltelefonen.

"Den mobila revolutionen" har både kommit och passerat, menar sociala medier-experten Hampus Brynolf, strategichef på kommunikationsbyrån Intellecta.

– Nu handlar det bara om att bygga lösningar som funkar i den mobila verkligheten, säger han.

Facebook är fortfarande i särklass mest populärt, men utmanas av nya tjänster och får allt mer karaktär av en infrastrukturlösning.

– Vi har våra sociala relationer och interaktioner i andra kanaler, men Facebook är den stora lösningen för att logga in på andra tjänster, säger Hampus Brynolf och pekar på att det inte är en dålig position för det sociala nätverket.

– Eftersom du använder Facebook för att logga in överallt så samlar de in enormt mycket data, som gör att de bättre kan rikta annonser även utanför den egna plattformen.

Den stora raketen är bilddelningstjänsten Instagram, som har fördubblat andelen användare sedan förra året och nu används av nästan var tredje svensk. Den framgången kan också räknas hem av Facebook, som köpte den populära mobilappen för en miljard dollar 2012.

I statistiken märks även att kvinnor är betydligt mer aktiva i sociala medier än män.

– Kvinnor har generellt sett ett större socialt nätverk offline. Det här är bara en direkt reflektion av det, säger Hampus Brynolf.                                                                                                 

Så här använder vi sociala medier

 De populäraste tjänsterna för svenskarna är Facebook (68 procent), Instagram (28 procent) och Twitter (19 procent).

I åldersgruppen 16–25 år besöker hela 95 procent Facebook någon gång och 81 procent dagligen. Användningen minskar bland de yngsta i gruppen 12–15 år från 91 procent 2012 till 83 procent i år. Samtidigt ökar användningen från 49 procent förra året till 56 procent i gruppen 46–75 år.

Utvecklingen för Twitter har i princip stannat av. Sedan förra året har andelen som säger sig använda tjänsten någon gång bara ökat med 2 procentenheter till 19 procent, medan de som använder Twitter dagligen står stilla på 6 procent.

29 procent av kvinnorna använder Instagram dagligen – men bara 16 procent av männen. För Facebook är motsvarande siffror 53 procent respektive 41 procent.

Källa: Stiftelsen för internetinfrastruktur (TT)

Mer läsning

Annons