Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stärkande träning för mammor

Solsken och barnvagnsparad längs Svartån. Mammorna värmer upp i rask takt, småpratande men fokuserade. Snart kommer det pratet att tystna helt. Välkommen till Mamma bootcamp.

Annons
Peta på foten. Passet avslutas med parövningar, Här är det Miriam Pettersson och Hanna Fimmerstad som försöker komma åt varandras fötter.

Barnvagsnpromenad i hög fart över Stora Holmen kombineras med stabilitets- och styrkeövningar. Enkelt att anpassa efter egen sin egen nivå och samtidigt utmanande när gruppdynamiken driver upp tempot.

Mammorna springer baklänges upp för en kulle och kör armhävningar och plankan både på marken och mot bänkar.

Hanna Fimmerstad och Miriam Pettersson jobbar tillsammans i de avslutande parövningarna. Den ena gör plankan, den andra hoppar fram och tillbaka över personen på marken. En övning går ut på att hålla i varandras händer och att med fötterna försöka komma åt att peta på den andres fötter.

– Shit, vad stark du är, hojtar Miriam.

– Fast det märks att man inte tränat på ett år, konstaterar Hanna när de får vila några sekunder innan nästa övning.

Miriams dotter Hanna, snart sju månader, håller koll på vad mamma gör och gungar engagerat fram och tillbaka i vagnen. Det är inga sura miner hos den unga hejaklacken på dagens pass.

Miriam Pettersson fick barn i oktober och letade sedan aktivt efter ett pass med just mammaträning. Hon googlade sig fram till Mamma bootcamp och var snabb att haka på när vårens kurser startade.

Först var hon med på den så kallade försäsongen på fyra veckor, och nu är hon inne på andra veckan av åtta på kursen.

– Det passar mig perfekt, och det är kul att komma ut och träffa andra i samma situation, säger hon efter dagens sista styrkepass.

Nu väntar nedvarvning och stretch innan passet är slut för den här gången.

Malin Bandgren fick barn i november och är sannolikt en av de mest träningsvana i gruppen med ett förflutet som fotbollsspelare och numera fystränare för IK Sturehovs damlag.

– Det bästa med passet är att det går att anpassa till den nivå man är på. Jag gör en del övningar lite tuffare, till exempel burpees. Visst är jag van att träna och håller i gång själv en hel del, men det är skönt att köra tillsammans med andra ibland.

Rehab för mammakroppen kallas det på träningsformen Mamma bootcamps hemsida. Uppbyggande träning som passar alla mammor oavsett foglossning, uttänjda magmuskler och bäckenproblem.

Till Örebro har konceptet kommit genom Caroline Wijk på företaget BraKropp.

– Intresset väcktes när jag själv var gravid och funderade kring träning efter graviditeten. Jag hittade Mamma bootcamp genom att googla.

Nu kör Caroline Wijk passet för tredje säsongen i rad, och intresset är så stort att hon fått lägga in ett extra pass i veckan.

Det finns ett stort sug efter (och behov av) vägledd träning i målgruppen nyblivna mammor konstaterar Caroline Wijk.

– Vid varje ny kursstart frågar jag deltagarna om de kommit i gång med träningen, och många svarar att de börjat springa lite och kör situps hemma. Sådant gör vi inte alls på passet. Vi rekommenderar att man ska vänta minst sex månader med löpning och sit ups, berättar Caroline.

Mamma bootcamp fokuserar i stället på stabilitet i bäcken, bål och rygg. Att stärka upp de muskler som blivit försvagade.

– Kunskapsnivån kring hur man tränar efter graviditet och förlossning är nog inte så stor hos gemene man. Många får upp ögonen för hur man kan träna i och med det här passet, säger Caroline som upplever att deltagarna verkligen går in för träningen.

– Ibland får man nästan hålla tillbaka folk lite. De blir så peppade. Det märks att de som är med blir glada över tips på hur man stärker kroppen på rätt sätt.

Deltagarna tar sedan med sig kunskapen och kan köra hemma med samma övningar.

Det finns 20 platser på varje kurs, och kurserna löper i sin tur över åtta veckor. Under sommaren är det uppehåll och sedan kör Caroline Wijk i gång igen i augusti.

– Men är det många som är intresserade kan man alltid förlänga säsongen. Jag vet att på vissa ställen i Sverige kör de Mamma bootcamphela vintern också.

fullt ös. I slutet av passet varvas parövningar med baklängeslöpning upp för en kulle.
underhållning. Ibland krävs det en kort paus för att hålla bebisarna på bra humör.

Mer läsning

Annons