Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vältränade barn ger bättre mattekunskap

Pojkar i lågstadiet blir bättre i matte av att röra på sig och träna. Fler och fler undersökningar visar på kopplingen mellan motion och elevernas skolresultat.

Annons

Ett liten finsk undersökning är den senaste som pekar på sambandet. Rörlighet och träning lyfte läs- och räknekunskaperna för pojkarna på lågstadiets första klasser i Kuopio. Däremot var samma koppling för flickorna mycket liten.

Karin Henriksson-Larsén, rektor på Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm, är inte förvånad. Hon räknar upp ett antal större internationella studier som nått samma resultat.

I Sverige verkar de flesta partierna överens om att det behövs mer motion i grundskolan och så sent som för en månad sedan beslutade regeringen att öka ämnet idrott och hälsa med 20 procent till 600 timmar om året.

-Vi hade ett seminarium med fem av riksdagspartierna i Almedalen i somras. Alla ställde upp på att 30 minuters fysisk aktivitet om dagen är minimum. Flera var också med på en timme om dagen, säger hon och tillägger att även gymnasieelever måste röra på sig mer.

- Det är en grupp som i stor utsträckning slutar med frivillig träning och det är viktigt att nå även dem.

TT

Fakta

Skolämnet idrott och hälsa, som tidigare kallades gymnastik, låg stabilt runt 575 timmar om året från 1960-talet fram till 1990-talet. Då sänktes siffran till 500. Nu har regeringen beslutat höja den till 600 årstimmar.

Ändringen av timplanen bedöms ske till läsåret 2016/17.

För att kunna ha fler lektioner i idrott och hälsa minskas tiden samtidigt i motsvarande grad för det som kallas elevens val. Från 382 timmar till 282 timmar.

Mer läsning

Annons