Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Snabbare buss ger fler resenärer

Annons

Svar

... på debattartikeln BRT-system och superbussar är en ekonomisk katastrof, NA 5 januari.

I ett växande Örebro behöver vi en hållbar kollektivtrafik.

Nu inför region Örebro län och Örebro kommun BRT i Örebro. Alla större växande städer behöver i takt med att de växer utöka kapaciteten i trafiken för att vi människor ska kunna ta oss fram dit vi ska.

BRT-system används sedan en tid som fungerande kollektivtrafik i flera städer, såväl på andra kontinenter och i Sverige. Dessa goda exempel tar vi med oss till Örebro. Enligt prognoserna för ett växande Örebro kommer antalet resor som görs varje dag år 2040 att vara 35 procent fler än i dag. Då behöver fler resor göras med cykel eller kollektivtrafik för att vägarna inte ska bli helt igenproppade med bilar. Men bussarna behöver också komma fram snabbare för att kunna förflytta fler utan kraftigt ökade kostnader.

En buss tar betydligt mindre plats på gatan, än om tjugo personer på bussen väljer att åka bil istället.

Det görs redan många resor med de vanliga bussarna i Örebro. Att åka buss är effektivt, då många människor som åker samma sträcka delar fordon. Förutom att det finns stora miljövinster i att fler åker samma fordon finns det också stora vinster i trafikutrymmet. En buss tar betydligt mindre plats på gatan, än om tjugo personer på bussen väljer att åka bil istället.

Ska fler välja bussen framför bil måste det gå snabbare att ta sig dit du vill med buss än i dag. På de mest trafikerade busstråken inne i Örebro tar det i dag dubbelt så lång att åka buss än bil.

I BRT ingår bland annat egna körfält, det minskar restiden med 20-30 procent. Utöver att det innebär att buss blir ett mer attraktivt färdmedel så innebär det också en ren produktionsökning. Samma buss och samma busschaufför kan köra flera turer under sitt arbetspass och kan på det sättet förflytta fler personer utan större ökade kostnader. Idag är redan många bussturer överfulla, och att bara sätta in fler bussar med lång restid är en dyr insats. Att med samma chaufför och buss kunna öka trafiken utan ökade lönekostnader är smart, men också nödvändigt om man ska prioritera våra gemensamma skattemedel nu och framåt på ett bra sätt.

Hälften av kostnaden får vi i statliga medel.

Den första etappen kräver anpassningar i bland annat gata som kommer att kosta Örebro kommun 180-250 miljoner i investering, fördelat över en genomförandetid på cirka 5 år. Hälften av kostnaden får vi i statliga medel. Investeringen på de återstående 90-125 miljonerna ska finansieras via Programnämnd samhällsbyggnads årliga investeringspott och innebär att det under genomförandeåren kommer att finnas mindre pengar till andra investeringar i bland annat gata. (En investering är en engångskostnad och går inte att jämföra med en driftskostnad, alltså vad det varje år kostar att köra bussarna i löner, drivmedel, service med mera).

Med bättre och snabbare kollektivtrafik som liknar spårvagn kommer fler välja att resa så, det innebär också att det frigör utrymme för de som av olika skäl behöver genomföra sin resa med bil.

Ullis Sandberg

Socialdemokraterna, kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnad, Örebro kommun

Nina Höijer

Socialdemokraterna, regionråd samt ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, Region Örebro län

Linda Larsson

Centerpartiet, vice ordförande

programnämnd samhällsbyggnad, Örebro kommun

Magnus Lagergren

Kristdemokraterna, vice ordförande

i samhällsbyggnadsnämnden, Region Örebro län

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel