Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snäckeskolan samarbetarmed Formens hus

Lampor till barn i katastrofdrabbade länder är uppdraget. Eleverna på Snäckeskolan i Hällefors samarbetar med Formens hus i Nödhusprojektet. I vår blir det en gemensam utställning.

Annons

Sedan tidigare har ett samarbete med Rinman education etablerats och de finns med även i detta vidgade projekt på Snäckeskolan. I början av terminen fick eleverna i årskurserna 4-5 uppdraget att konstruera en solcellslampa till katastrofdrabbade barn. I olika grupper med en gymnasieelev från Rinman som handledare har grundskolebarnen jobbat. Tankar, skisser och en första prototyp har nu presenterats för Johan Karlsson, projektledare för Formens hus nödhusprojekt, samt Kees Meijering, yrkeslärare på Rinman.

– Ganska svårt, men roligt, säger Berber Hobbenschot och Erni Taleb som tillsammans skapat en hatt med en inmonterad lampa.

– Vi har fått lära oss jobba med detaljer, säger Erni.

Nu ska grupperna jobba vidare med modellerna för att ta fram en slutgiltig prototyp.

För Johan Karlsson är det helt nytt att jobba tillsammans med så unga förmågor.

– Jag visste inte alls vilka förväntningar jag skulle ha, men jag är imponerad. Barnen är konkreta och detta blev verkligen en injektion i kreativitet.

Karlsson förklarar att Nödhusprojektet består av fyra huvudområden - bostäder, energi, sanitet och vatten. Barnens fokus är riktat mot energin.

– Vi vill väcka intresset för teknik tidigt. Behovet av konstruktörer i framtiden kommer att vara stort.

Närmaste målet i det här arbetet är dock en utställning i Formens hus i vår där Snäckeskolan och Rinmans elever ska finnas med.

– Något spektakulärt hoppas vi. Idéerna är många, säger Johan Karlsson.

Annons