Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Spargrisen är tömd nu sparas det på allt

Artikel 18 av 18
Sparkrav: 102 miljoner
Visa alla artiklar

Annons

Så har det då ännu en gång från ansvariga i Örebro aviserats om åtgärder för att rädda kommunens ekonomi, inte minst det skrytbygge som har med kultur att göra. Dessa åtgärder drabbar ofta de svaga och utsatta i samhället och leder i förlängningen i stället till försämringar. Detta borde vara lätt att förstå för de ansvariga.

Hjälpmedel fördyras för behövande.

Orimlig höjning av hyrorna på äldreboende.

Försäljning av kommunens fastigheter för att täcka de orimligt stora hålen i kommunens ekonomi. Man frånhänder sig då även (exempelvis) möjligheten till intäkter, samtidigt som det sker en nedmontering av det kapital som byggts upp.

Indragna busslinjer och nyinköpta stora bussar som ofta har dålig beläggning. Andelen sittplatser har minskat vilket leder till minskade sittmöjligheter för de som behöver (till exempel äldre och handikappade). Dessa har ju svårt att stå, särskilt vid längre sträckor. Eventuell fullbeläggning på bussarna leder även till samma resultat.

Kraftigt ökade priser för de som åker kollektivt.

Giltighetstiden för enkelbiljetter i tätort ändras från 3 timmar till 1 timme.

En enkel konsekvensanalys visar att användningen av kollektivtrafiken kommer att minska och biltrafiken att öka, inte minst på grund av ökade kostnader och sämre tillgänglighet. Men att använda bil i Örebro stad är ju redan i dag inte det lättaste. Samtidigt gynnar det inte miljön. De panikartade åtgärderna kommer i stället att leda till ytterligare försämringar.

”J J”

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel