Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Spikrak karriär helt utan sladd

För ett år sedan var Kaj Banck ny i rallysporten. Men C-föraren har blivit B-förare och klassas i vinter upp sig till A-förare. Och i helgen är det dags för SM i Trollhättan.
– Det ska bli jättekul, säger Kaj. Vi vann C-klassen förra året, men nu är det SM och ett riktigt test.

Annons

En mer spikrak start på rallykarriären än föraren Kaj Banck och kartläsaren Richard Svensson är svår att hitta. Debutåret är fyllt av framgångar och paret leder för tillfället Svenska Rallycupen – huvudmålet för säsongen.

– Det är kul att det gått så bra, säger Kaj Banck. Men vi är ödmjuka och håller en låg profil. Vi är definitivt inte världsmästare.

Bilen, en Volvo 940, byggdes inför förra sommaren och ett år senare har endast smärre justeringar gjorts. Kaj och Richard menar att materialets betydelse i rally är överskattad och har valt andra vägar än fler hästkrafter till att bli snabbare.

– Vi analyserar varje rally vi kör och diskuterar våra olika roller, säger Kaj. Det första vi gör efter ett rally är att ta ur kamerakortet ur InCar-kameran.

Varenda meter filmas inuti bilen och filmerna studeras om och om igen.

– Det är så vi gör, berättar Richard. Med bilen tränar vi inte alls. Den sparar vi till tävling. Vi försöker hitta ett bra samspel.

– Materialet betyder inte så mycket som många tror, säger Kaj bestämt. Det är bara psykiskt, åtminstone på C- och B-nivå. Det som lönar sig är att satsa på bra däck, det är så man får störst effekt per satsad krona.

Båda två gillar alltså läget och istället för att drömma om fler hästkrafter eller bättre växellåda försöker de utveckla sig själva och samspelet i bilen. Resultaten visar att de tänker rätt.

– Och man kan ju inte göra som alla andra, säger Kaj med ett leende. Men såklart har vi en strategi vi försöker hålla. Vi tänker alltid att bilen ska ha fart ut ur varje kurva, något som gör att vi försöker köra utan sladd.

Hur långt det räcker i helgens SM-rally i Trollhättan återstår att se, och Kaj och Richard ser helgen som en utbildning.

– Vi åker dit med ett team på åtta personer, berättar Kaj. Det kommer att bli ett spännande test. Vi kommer att köra tio sträckor och 35 mil totalt.

Under sensommaren kommer Richard och Kaj även att köra Rikspokalen utanför Örebro och Noratrofén.