Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allt står inte rätt tilli Örebro Hockey

En stark nykomling i fjol som plockat ihop en än starkare trupp till år två. Ett gott rykte, en klubb som tar hand om sina spelare socialt och med tränare som står för en gedigen, offensiv hockey. Lägg på det en så gott som ny arena under uppbyggnad att inviga och sälja in till nästa säsong.

Annons

Örebro Hockey har alla förutsättningar att fortsätta växa, att ta ytterligare steg mot målet att bli en stabil faktor att räkna med i landet hockey. Allt detta är gott och väl.

Med en knapp vecka till det planerade årsmöte, som nu skjutits fram, får jag oroande men dessvärre mycket trovärdiga uppgifter som säger att allt inte står så väl till som det borde i klubben.

Människor med mycket god insyn säger att sponsorförsäljningen är illa skött, att det fattas miljoner i intäkter trots att den allsvenska starten bara är en månad borta, och att den största sponsorn hotar med att hoppa av om inget drastiskt sker.

Det är knappast en hemlighet att den sponsorn är Mikael Fahlander, som i egenskap av ordförande, sportchef och finansiär varit loket som dragit klubben till nuvarande position. Jag pratade med Fahlander i veckan, men han ville inte säga mer än att han är djupt oroad av hur klubben sköts administrativt och ekonomiskt.

Redan i vintras var det oro i leden. Före årsskiftet hoppade Thomas Gunnarsson, eventansvarig, av uppdraget då han enligt uppgift trots upprepade påstötningar inte fick någon reaktion, trots att läget såg riktigt illa ut. Senare visade det sig att Gunnarssons farhågor hade grund, då flera miljoner kronor saknades mot slutet av säsongen.

I det läget pyttsade Mikael Fahlander in, säkra källor här, runt fem miljoner kronor som räddade situationen. Fahlander deklarerade i den vevan i NA att det var sista gången han agerade räddande ängel, och att ett krav var att klubben i fortsättningen skulle skötas affärsmässigt. Han sa också att han tänkte fortsätta som stor sponsor, men under förutsättning att näringslivet i övrigt visade liknande engagemang.

I det ljuset är det utan tvivel oroande när uppgifter nu gör gällande att knappt 20 procent av den budgeterade sponsorförsäljningen är hemma. Av sex-sju miljoner som måste in är i så fall mellan en och två miljoner klara. Om sponsringen från Fahlanders egna bolag, som jag inte räknar in här, dessutom skulle falla ifrån står klubben på randen till konkurs. Det är inte svårt att räkna ut.

För sponsorförsäljningen svarar ett bolag, Sport Support, som ägs av ordföranden Davor Dundic. Inget konstigt i det, så länge det fungerar. Om inte faller det naturligtvis tungt på Dundics förtroende som ordförande. Jag frågade därför valberedningen om den nya styrelsen är klar.

”Kan inte svara på det”, sa Jens Stellansson.

Mer läsning

Annons