Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dämpad stämning på speedwayträff

Speedwayens upptaktsträff på Globe Hotel i Stockholm slutade med ett krismöte med elitserieklubbarnas lagledare och stjärnförare.
Hela speedway-Sverige protesterar mot införandet av de nya ljuddämparna som gör sporten farligare, dyrare och sämre.
Man kan gott säga att det rådde en dämpad stämning.

Annons

Bakgrunden är att det internationella förbundet, FIM, beslutat att sänka bullernivån. I grund och botten en miljöfråga. En fin tanke. Problemet är att hela speedway-världen kommit i otakt. I VM-serien behöver de nya ljuddämparna användas alls, i den brittiska ligan har man infört en övergångsperiod fram till den 15 maj till att börja med och i Polen har man beslutat att skjuta upp övergången till nästa år.

Av världens ledande ligor är det bara den svenska elitserien som beslutat att omgående byta dämpare. Och det är bråttom. Elitseriepremiären är bara två veckor bort och den bästa ljuddämparen, av fabrikatet King, går knappt att få tag i på marknaden. De är till stor del inte färdigtillverkade. Risken är nu att flera utländska toppförare skiter i att komma till matcherna i Sverige. Indianernas lagledare Dalle Andersson har fått flera oroliga sms i sin mobil senaste dagarna. Polske stjärnan Piotr Protasiewicz undrar vem som ska betala om hans motorer går sönder och nye dansken Bjarne Pedersen tycker att det är det största skämt han hört.

Förvirringen är stor och Indianernas träningsmatcher mot Piraterna i nästa vecka är till att börja med i fara.

De nya ljuddämparna gör också att körningen blir annorlunda. Vargarnas VM-förare Tai Woffinen har provkört den nya dämparen i Wolverhampton och kom knappt runt. Hur ska det då gå när han kommer till den lilla knixiga banan i Norrköping? Risken för farliga olyckor ökar markant, inte minst bland de yngre förmågorna som tävlar på lägre nivå i division 1.

Krismötet i går resulterade i en skrivelse ställd till grensektionen i det svenska förbundet, Svemo, i hopp om att skjuta fram startdatumet för de nya dämparna. Men känner jag Svemo rätt lär inget hända. Reaktionen lär komma först när en förare blir allvarligt skadad eller – ännu värre – omkommer. Tyvärr.

På upptaktsträffen nämndes Indianerna med en viss respekt. Att Dalle Andersson tippade sitt lag i SM-final (förlust mot Dackarna) är kanske inte så konstigt, men även Piraternas Stefan Andersson tror på Indianerna i en final i höst.

Indianerna har bytt ut Rune Holta mot Bjarne Pedersen och Jesper B Monberg mot Niels Kristian Iversen. Som jag ser det går det ungefär jämnt ut.

Jag tror absolut att Indianerna når slutspelet, men sen blir det tufft. Slutspelet är i år annorlunda uppbyggt. Lucky loser-systemet, där ”bästa förlorare” i kvartsfinalen fick en semiplats, är tack och lov skrotat. De sex slutspelslagen möts istället i två trelagsgrupper och där vinnarna går till final. Nytt för i år är att grundseriens vinnande lag belönas med 100 000 kronor. Detta för att ge elitserien en extra nerv även när flera lag tidigt är slutspelsklara.

Dalle Andersson får en delikat uppgift att ta ut rätt gubbar. Piotr Protasiewicz, Grzegorz Walasek, Bjarne Pedersen och Niels Kristian Iversen anses som givna. På reservplatserna satsar Dalle på Simon Gustafsson och ryssen Renat Gafurov medan nye polacken Daniel Jeleniewski får stå på tillväxt.

Då återstår kampen om den sista ordinarie platsen mellan nyblivne VM-föraren Magnus ”Zorro” Zetterström och unge dansken Leon Madsen. Jag blir inte förvånad om förra säsongens komet Madsen knäpper den 38-årige VM-föraren Zorro på näsan och vinner den kampen.

Det är nog bara i speedway man kan vara VM-stjärna och bänknötare i klubblaget samtidigt.

Mer läsning

Annons