Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Örebrocupen fortsätter växa

Med drygt 8 000 deltagare är Örebrocupen ett av länets största evenemang. Men för att kunna växa ytterligare måste marknadsföringen bli bättre.

Annons

– Vi har jobbat mycket internt, och varit extremt dåliga på att vända oss utåt och tala om att Örebrocupen faktiskt är rätt bra, säger Thomas Lenz, ordförande i Örebroalliansen som arrangerar Örebrocupen.

På torsdag inleds upplaga nummer 32 av Örebrocupen som under fyra dagar lockar tusentals besökare till Örebro. Ledningen i Örebrocupen menar dock att informationen utåt varit för dålig under många år med tanke på hur stor cupen är i landet.

– Varumärket Örebrocupen är mycket starkt. Det gäller att utnyttja värdet i cupen bättre mot de parter som vi jobbar med, framför allt kommunen där vi hoppas kunna utöka samarbetet, säger Thomas Lenz.

Han menar att kommunen behöver Örebrocupen. Något man lätt kan förstå när man ser att antalet hotellnätter som bokas via Örebrocupen i år uppgår till 5 200.

– Sen tillkommer anhöriga och de som bara bokat måltider hos oss.

Örebrocupen, som förra året omsatte nästan åtta miljoner kronor, har återigen slagit rekord i antal deltagande lag i årets upplaga. Totalt 440 lag kommer att delta i turneringen.

Cupen fortsätter att växa för varje år. Finns det inget stopp?

– Nja, något stopp tror jag inte det finns. I år höjde vi med tio lag. Men det är klart att vi måste diskutera nästa år om vi ska höja eller inte. Men det är inte så att vi kan ta emot 100 lag till, säger Thomas Lenz.

Många finska lag

Han får medhåll från turneringsledaren Jörgen Gustafsson:

– Kvalitén är a och o. Det är otroligt viktigt för att kunna fortsätta hålla hög standard.

I år deltar, förutom svenska lag, många finska lag precis som föregående år. Även lag från Norge, Tyskland och Estland finns med.

Mer läsning

Annons