Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kör nästa stadslopp i Örebro

Racertävling i centrala Göteborg. Idioti eller en genialisk idé? Med risk för att få mejlkorgen full med arga inlägg från motorsporthatarna så röstar jag på det senare. Och väcker tanken: Varför inte ett stadsrace i Örebro?

Annons

Det var en fascinerande syn att se STCC-bilarna dundra fram i 220 kilometer i timmen ner mot första sväng på den lilla bananpiren i Göteborg. Härifrån avgår i normala fall färjorna till England, men den här nationaldagen hade 17 200 åskådare trängt ihop sig för att se Sveriges bästa racerförare i duell på den 1 575 meter korta banan.

Jag brukar drabbas av en lättare form av klaustrofobi när jag är ute och kör min Saab och vägen smalnar av och ett läskigt staket är uppsatt mellan körfälten. Det ska tydligen gynna säkerheten men själv känner jag mest obehag. Då sitter jag på helspänn bakom ratten, kan inte tänka på något annat än själva körningen.

Ungefär så, fast mycket värre, måste STCC-förarna ha känt i går.

Det var en smått surrealistisk upplevelse att knalla mitt under den 910 meter långa Göta älvbron, som förbinder Hisingen med Göteborgs fastland, och följa detta gigantiska idrottsevenemang.

I en stor bur, upphissad 60 meter på en lyftkran, satt vip-gäster och käkade lunch. En barnkör sjöng för publiken samtidigt som ett gigantiskt sjörövarskepp (!) i hamnen fyrade av falska kanonkulor så att hela piren höll på att kapsejsa. Från skyn hördes kajornas kraxande och jag har aldrig sett så många bajamajor på en och samma gång.

Ute på banan tävlade prins Carl Philip på självaste nationaldagen och i en paus fick publiken även se Ronnie Petersons formel 1-bil från 1972 rulla igen.

Trefaldige STCC-mästaren Fredrik Ekblom vill skruva evenemanget ett varv till och lanserar idén om ett kvällsrace till nästa år. Belysning finns runt banan så det är fullt genomförbart. Ekblom har kört Le Mans 24-timmarslopp tre gånger och skulle säkert trivas med mörkerkörning. 

Totalt kom 21 200 åskådare för att se Göteborg City Race under två dagar. En betydligt lägre siffra än under premiärtävlingen i fjol då 38 000 löste entré. Vädret var inte på topp, även om vi slapp regn, och dessutom var entrépriset så högt att man nästan baxnar. En sittplatsbiljett under lördagen gick på 590 kronor och de som ville se båda tävlingsdagarna fick punga ut med en tusenlapp. Det blir 4 000 kronor för en familj på fyra personer. Hutlöst dyrt.

En närking har vunnit samtliga STCC-mästerskap sedan 2003 och det vore häftigt att en gång i livet få se Örebros fina ambassadörer Fredrik Ekblom, Richard Göransson och Thed Björk tävla i sin hemstad innan de blir för gamla.

Tänk ett stadsrace i centrala Örebro. Ekblom, Göransson och Björk sida vid sida som bränner rakt genom Rudbeckstunneln.

Hur coolt som helst.

Jag inser att halva stan måste modifieras, och att det skulle kosta en massa miljoner, men att drömma är ju inte förbjudet.

Förmodligen skulle trångsynta miljösnobbister döda idén innan den ens hinner gro. Jag är hjärtligt trött på folk som påstår att motorsport förorenar miljön samtidigt som e-t-t trafikljus inne i stan är en större miljöbov.

Mer läsning

Annons