Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Chockbesked för Ekblom

En sen regeländring gör att Fredrik Ekbloms chanser att ta en fjärde historisk STCC-titel minskar drastiskt.
– Jag måste ha tur för att vinna mästerskapet – och nu måste jag ha ännu mer tur, säger Ekblom.

Annons

Det är tryck inför lördagens final på Mantorp Park och framför allt pratas det turbotryck.

Fredrik Ekblom i sin biogasdrivna VW Scirocco ligger trea i tabellen, 18 poäng efter ledande Robert Dahlgren och har en liten chans.

Men bara tre dagar före finalen kom ett nedslående besked.

STCC AB har beslutat att sänka turboladdtrycket från 2,2 till 2,1 bar i samtliga tre biogasbilarna i finalen.

Det får stallchefen Tommy Kristoffersson att gå i taket:

– Minskningen av laddtrycket innebär cirka fyra–fem tiondelar högre varvtider på Mantorp, säger han.

– Vi är oerhört förvånade och ifrågasätter de följder beslutet får. Att i det här läget fråntas möjligheten att tävla på lika villkor som våra huvudkonkurrenter känns nedslående, fortsätter Kristoffersson.

Vill ha omprövning

STCC AB hävdar att man kan justera prestanda och hänvisar till en paragraf i tävlingsreglementet i vilken det står ”att i exceptionella fall tillåts prestandajusteringar avseende tekniska förändringar”.

– Vi är inte överens om att det råder exceptionella fall och har därför vädjat om en omprövning av beslutet, säger Kristoffersson.

Tungt besked

För Fredrik Ekblom är det ett tungt besked. Inte minst med tanke på att hans bil blir 60 kilo tyngre i finalen efter framgångarna på Ring Knutstorp. Helt enligt reglementet. Nu blir det svårt för den 39-årige örebroaren att bli historisk.

– Jag har i bästa fall 10–15 procents chans att vinna mästerskapet. Jag måste ha tur för att vinna – och nu måste jag ha ännu mer tur, inser Ekblom.

Läs mycket mer inför STCC-finalen i fredagens NA, papperstidningen!

Mer läsning

Annons