Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags för Bergslagsrallyt

2006 kördes det senaste Bergslagsrallyt, då som SM-tävling med start och mål i Ludvika. På lördag är det äntligen dags igen efter ett par gröna vintrar och ett inställt år med för få deltagare.

Annons
Mats Jonsson från en tidigare upplaga av Bergslagsrallyt.

Rallyt, nu med start och mål i Kopparberg, krockar med supercupens premiär i Östersund, vilket betyder att startfältet inte håller högsta klass.

Bergslagsrallyt har tidigare haft trettonhelgen som tävlingsdatum, men för bergslagsklubbarna MK Kopparberg, Ludvika MS och Hällefors MK ligger den nya satsningen bättre i tiden.

– Ja, om man ser till programtryckning och mycket annat som är besvärligt runt storhelgerna, dessutom känns dagens datum betydligt säkrare vad beträffar chansen att få till stånd en vintertävling, säger tävlingsledaren Johan Strömberg i Ludvika MS.

– Sedan är det få helger på vintern som inte krockar med någon annan tävling, tillägger Johan.

Svenska rallyeliten i den fyrhjulsdrivna klassen väljer dock supercupen på lördag, där även länets bästa förare finns med.

Tre gånger Björnjägarn

Bergslagsrallyt har dock samlat 116 förare och ingår i nedre norras förbundsmästerskap – med runt 50 klubbar i Dalarna, Gästrikland och Hälsingland – samt ingår även i Stockholms och Upplands mästerskap.

Men förarna i årets Bergslagsrally är att gratulera. De bjuds på tre fartsträckor med en sammanlagd längd av drygt åtta mil. Rejäla sträckor alltså, något som förarna inte är bortskämda med.

– Det är klassiska Björnjägarn som är uppdelat i tre sträckor, upplyser Johan Strömberg.

Gruset snabbt framme

Efter all snö som har kommit kan förarna också ta hjälp av rejäla snövallar. Däremot lär gruset väldigt snabbt komma fram.

– Det finns ingen is i botten, det har ju enbart varit kallt och snöat, konstaterar Johan Strömberg.

Favoriten Jonas Wigren, Norrköpings MK, går ut först med sin WRC-Ford Focus men att spåra rallyt är ingen önskesits med tanke på att gruset kanske visar sig redan efter tio bilar.

– Jonas är så duktig att han nog klarar det här ändå, gissar Johan Strömberg.

”Hemmahopp” i den fyrhjulsdrivna klassen, som samlat 16 deltagare, är Ludvikaförarna Johan Eriksson och Thomas Thunström samt Joachim Borg, SMK Linde.

I den tvåhjulsdrivna klassen, med 30 deltagare, heter favoriten Tobias Söderqvist, Årsunda, i en Toyota. Lokala deltagare är Tony Olsson, Karlskoga, Mattias Jirvelius, SMK Örebro, Peter Hellström, Kopparberg och Johan Carlsson, Degerfors.

Mer läsning

Annons