Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ekblom: ”Hade varit bättre att inte ställa upp”

Han har varit kvalkung – och kraschkung. Fredrik Ekblom var besviken när han summerade STCC-säsongen med en bronsmedalj.

Annons
Thed Björk och Fredrik Ekblom.

Han hade själv tagit fram miniräknaren och kalkylerat kvalsnitt. På åtta kval hade Fredrik Ekblom, 43, snittat placering 1,9 – överlägset bäst av alla i STCC och bäst i karriären.

Ändå var veteranen från Örebro inte nöjd när han summerade STCC-säsongen efter lördagens final på Mantorp. För trots alla fina kval slutade han först på tredje plats i mästerskapet.

– Jag har aldrig varit så snabb, och det är fantastiskt. Ofta vinner man mästerskapet när man har bäst kvalsnitt. Men de här förstaracen har ställt till det för mig, suckar han.

Det är den nya regeln inför årets säsong, där kvalvinnaren fått starta tia i första racet och där hetsiga toppförare långt bak i fältet och långsammare chaufförer längre fram skapat tumultartade krockfester, har missgynnat Ekblom.

Seger i ett race ger 25 poäng – och sammanlagt på sex förstarace har Ekblom bara tagit 22. Och efter krascher i förstaracen både på Knutstorp och i Göteborg kunde Ekblom inte utnyttja sina positioner i första startleden i andraracen där.

– Med facit i hand hade det varit bättre om jag inte ställt upp i förstaheaten, för jag har tappat massor av poäng på det i andraheaten. Hade jag bara kommit till start på Knutstorp eller Göteborg hade jag antagligen tagit mer poäng än på alla förstaheat den här säsongen, säger Ekblom.

– Att ha omvänd startordning i första racet i stället för i andra är en tankevurpa, som jag tror och hoppas att de ändrar på till nästa säsong. De trodde att folk skulle ta det lugnt i första racen, men när folk sätter sig bakom ratten så stänger de av hjärnan.

Ekblom kunde trösta sig med att han tog hem säsongens sista heat – karriärens 30:e STCC-vinst – efter att ha passerat teamkompisen Thed Björk på näst sista varvet, och att han genom tredjeplatsen tog karriärens tionde SM-medalj, flest av alla i STCC-sammanhang.

– Kul att vinna ett race, kul att få en SM-medalj, men det är mästerskapet man kör för och det var långt borta här i dag. Jag låg länge före Thed, och trodde att jag skulle kunna ta titeln i år, men sedan kom knäcken på Knutstorp, säger Ekblom och fortsätter:

– Planen var att dra ifrån honom där, jag hade behövt ett försprång inför Solvalla där jag vet att Thed är omöjlig, men i stället för att dra ifrån tappade jag allt. Jag kom till Knutstorp med 16 poängs ledning på Thed och var 18 efter när helgen var över. Det blev ett jätteryck som jag inte kunde hämta mig ifrån.

Trots att Ekblom hunnit bli 43 år, att han sitter på utgående kontrakt och att en raceseger på Mantorp skulle kunna ses som en snygg slutpunkt på karriären funderar han inte i de banorna.

– Nej, jag är som ett årgångsvin, jag blir bara bättre, säger han och skrattar.

– Att köra racerbil är det jag kan, och det har varit jäkligt kul i år när jag haft en så fartmässigt bra säsong. Jag skulle tycka att det var kul att fortsätta om mina tjänster behövs. Jag ska sätta mig ned med Volvo efter säsongen och se hur de ställer sig till det.

Läs mycket mer om STCC i söndagens NA, papperstidningen, som går att köpa som e-tidning nedan!

Mer läsning

Annons