Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Förbundet vill inte ta ställning"

Snart en månad har gått sedan STCC-bilarna gick i mål i finalen på Mantorp.
Men fortfarande vet ingen vem som är mästare - den utropade segraren Rickard Rydell eller Fredrik Ekblom.
Just nu ligger ärendet hos Svenska Bilsportförbundets disciplinnämnd. Därifrån är det - knäpptyst.
- Det känns som de förhalar det här på alla sätt för att slippa ta ställning, säger Fredrik Ekblom och låter lätt uppgiven.

Annons
Rickard Rydell och Fredrik Ekblom.

Direkt efter målgång i det andra finalheatet på Mantorp lämnade Ekbloms Volkswagen-team in en protest mot att Rickard Rydell körde om Ekbloms stallkompis Thed Björk när det var omkörningsförbud, gulflagg, på banan. En situation som blev avgörande för hela mästerskapet. Domarjuryn avslog protesten senare samma kväll.

Advokathjälp

Nu har Volkswagen kopplat in advokathjälp och överklagat till Svenska Bilsportförbundet. Dessutom presenterar stallet ett unikt bevismaterial från Viasats kameror, bilder som inte ingick i direktsändningen, som tydligt visar att det blinkar gult när Rydell gör sin omkörning. Bilder som även presenterats i Svt nyligen.

– När man tittar på bilderna är fallet solklart. Thed släpper gasen och Rydell samtidigt som det är gulflagg. Ungefär som om ÖSK skulle vinna SM-guld och när slutsignalen går så gör motståndarna mål och målet räknas, säger Fredrik Ekblom.

Känner oroStallchefen Tommy Kristoffersson känner en oro över att ärendet drar ut på tiden.

– Det står i reglementet att såna här fall ska hanteras skyndsamt. Det var ganska länge sen bilarna gick i mål och man behöver inte vänta in något mer bevismaterial. Jag vet att disciplinnämnden hade ett möte i torsdags och både jag och vår advokat hade förväntat oss ett svar vid det här laget, men det har vi inte fått, säger han.

"Ett jobbigt fall"– Jag tror att förbundet tycker att det är ett väldigt jobbigt fall, fortsätter Kristoffersson.

En icke ifylld blankett kan komma att avgöra hela mästerskapet. Efter att domarjuryn på Mantorp avslog den första protesten fyllde aldrig Volkswagen i det standardformulär om överklagan som finns. Det ska fyllas i inom en timme och lämnas till tävlingsledaren, annars läggs ärendet automatiskt ner.

– Den lappen fyllde vi inte i eftersom vi meddelade domaren Kenneth Bergquist direkt att vi tänkte överklaga. Vi frågade Bergquist hur vi skulle göra och han sade att "den lappen använder vi oss aldrig av", förklarar Tommy Kristoffersson.

"De stoppar huvudet i sanden"

Fredrik Ekblom säger:

– Det känns som förbundet i efterhand hittat ett kryphål. Jag tror att de försöker stoppa huvudet i sanden och hoppas att det ska blåsa över.

Volkswagen-teamet tänker inte ge upp även om det blir ett avslag även hos disciplinnämnden.

– Det finns ju bevis. Alla har sett att det blinkar gult ljus när Rydell kör om. Det är moraliskt underligt om förbundet försöker hitta ett kryphål för att slippa revidera resultatlistan. Vi är beredda att gå hela vägen till Riksidrottsförbundet, säger Tommy Kristoffersson.

Klicka

här eller på länken intill för att komma till SVT Play och se den omdebatterade målgången i STCC-finalen.

Läs Svenska Bilsportsförbundets kommentar i torsdagens NA, papperstidningen!

Mer läsning

Annons