Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Göransson: "Skulle vara större än en STCC-titel"

I dag startar STCC-säsongen – och fyrfaldige mästaren Richard Göransson ska dessutom köra rallycross-SM. Men svaret på vilken tävling han vinner helst i år är oväntat.

Annons
Richard Göransson visar hur Knutstorp anpassats för rallycross.

På 30 timmar med start på fredagsförmiddagen ska Richard Göransson avverka tre tester, två kval och sju raceheat.

Ett galet schema när STCC-premiären på Knutstorp avgörs tillsammans med rallycross-SM – med den fyrfaldige STCC-mästaren från Örebro bakom ratten i båda för Team Tidö.

Göransson har ett 20-tal racehelger inbokade under året och sticker inte under stol med att han jagar en femte STCC-titel. Men på frågan vilken tävling han helst vinner 2014 kommer svaret blixtsnabbt:

– Nürburgrings 24-timmars. Det är det största loppet för mig. Jag körde första gången där 2004, och sedan den dagen har jag drömt om att vinna det loppet. Att lyckas med det skulle vara större än vilken STCC-titel som helst.

Det dygnslånga loppet på världens kanske mest klassiska racerbana har körts sedan 1970, men ingen svensk har någonsin vunnit.

I fjol var Göransson nära otroligt nära med BMW-teamet Marc VDS racing. Teamet blev tvåa, slagna med endast två minuter och 39 sekunder av Mercedesteamet Black Falcon efter 24 timmar och 88 varv.

– Det var jäkligt nära, säger Göransson som i år bytt stall även internationellt – från Marc VDS racing till Mercedesteamet Rowe racing.

Ett team som blev trea i fjol, ett varv bakom toppduon, och som nu toppat upp med Göransson som ersättare för Nico Bastian. Fjolårets tre bästa förare är kvar i tyska trion Thomas Jäger, som slutat sexa i GT1-VM, kört DTM och WTCC, Jan Seyffarth, som plockat pallplatser i tyska Carrera cup och Porsche supercup, och Klaus Graf, som kört Nascar och i fjol vann nio race i amerikanska Le Mans-serien.

– Det är ett team som har alla komponenter för att lyckas. VI har mer rutin än vi är unga och vilda. Men jag ska inte säga att vi inte är tillräckligt snabba, för alla är skitsnabba, men just på 24-timmars på "ringen" handlar mycket också om att ta rätt beslut och inte bli inblandade i krascher. Den vanligaste kraschen på "ringen" är ett missförstånd mellan en långsam och en snabb bil eftersom man kör om i snitt 20 bilar per varv, men det finns små trick för att undvika det för oss som har rutin, säger Göransson.

– Värst är det när det regnar på natten, som förra året. Då körde jag ett tvåtimmarspass och kom ur bilen och var helt slut. Den anspänningsnivån är svår för folk att förstå. Många tycker att man bara sitter och styr, men man sitter och kontrollerar nästan på liv och död, för ligger man inte "on the edge" är man inte tillräckligt snabb. Jag har kört Vasaloppet och Cykelvasan, och det är easy peasy i jämförelse med en sådan stint.

Örebroaren blir rent lyrisk när han börjar tala om loppet som varje år lockar mellan 250 000 och 300 000 åskådare till Nordschleife i västra Tyskland.

– Det är otroligt mäktigt att sitta på förarmötet där med 800 förare i samma sal. Och i motorsportindustrin är det bland det största som finns, många lägger väldigt stora resurser för att vinna. Nästan alla biltillverkare i världen är involverade med fabriktssupport, däcktillverkarna lägger sina resurser där, bromsklosstillverkarna lägger krutet där, säger Göransson.

Göransson har redan varit på plats på banan och testat med sitt nya team tre gånger under våren, och nästa helg åker han ned igen för ett fyratimmarsrace i VLN-serien. Inget lämnas åt slumpen.

– Resurserna finns för att gå för segern, säger Göransson.

Men allra först väntar alltså helgens svenska premiär på Knutstorp, där Göransson kommer stå i fokus med sin dubblering i rallycross-SM-klassen RX lites och STCC.

– Mitt huvudfokus i år ligger på STCC, som är det viktiga i premiären på Knutstorp och framöver. Därför var det skönt att få köra VM-deltävlingen i rallycross förra helgen så det inte blir en helt ny process med rallycross i helgen. Nu har jag lärt känna mekanikerna och de som sköter bilen, och har fått känna på bilen, säger Göransson.

– Helgen i Portugal kan summeras med ett ord: "Lärorik." Det var något helt nytt, och jag fick göra det mesta. starter och dåliga starter, omkörningar och bli omkörd, bli påkörd och köra på. Det jag behöver träna på är gruskurvor. När man tar en sådan där kurva så fegar man lite grann och då blir liksom yxigt och kantigt och inget skönt flyt. Man måste våga attackera och ju mer man attackerar, ju mer grepp får man. Det är något man måste bygga upp. Jag skulle behöva ha en dag, bara sitta och köra grus. Men det hinner jag inte nu, det får bli träning under tävling i stället.

I STCC då, kan du ge Volvo en match?– Fördelen med dagens STCC är att bilarna i grunden är väldigt lika varandra. Sedan är det klart att Volvo haft samma förare och personal i tre år med samma reglemente, och därför ligger de kanske lite före med det vi kallar för "attention to details"; småsaker som enskilt inte gör någon större skillnad men som tillsammans kan förbättra bilen marginellt och göra hundradelar ute på banan. Men det gläder mig att vi har ett nytt raceforamt som gör att förarens roll blir lite viktigare, säger Göransson.

– Jag kände mig däremot inte tillräckligt färdig efter testerna förra månaden, så fredagstestet på Knutstorp blir otroligt viktigt. Vi har haft hemläxa och min ingenjör har kommit fram till en plan för hur vi ska attackera helgen. Nu säger ju väderleksrapporten i och för sig att det ska bli regn, och då blir det en helt ny spelplan igen, för ingen har kört de nya däcken i regn.

Se där, ytterligare något som kan gynna Göransson i jakten på en femte titel.

Läs ett långt reportage med Göransson om bytet av STCC-team, satsningen på rallycross och hur han ser på framtiden i dagens NA, papperstidningen, som du kan köpa som e-tidning nedan!

Mer läsning

Annons