Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya reglerna som ska göra STCC spännande

Nytt kvalsystem, fler race och större möjligheter att testa för de sämre teamen. Där har ni några av förändringarna som ska göra STCC mer spännande 2014.

Annons
Thed Björk.

Alltför statiska och ospännande race var en vanlig kritik mot STCC förra säsongen, samtidigt som Thed Björk mosade allt motstånd och avgjorde striden om mästerskapstiteln tidigt. Nu ändras ett antal regler för att göra årets säsong mer dramatisk.

På måndagsmorgonen presenterades ett antal regelförändringar, där den största är ett helt nytt kvalsystem.

Till första racehelgernas första race kommer ett sedvanligt kval att avgöras, där förarna får 15 minuter på sig att prestera en bra tid. Men nytt är att resultatet där ger lika många poäng som ett race – 25 till segraren, 18 till tvåan och så vidare – och att det är den som slutar på tionde plats som belönas med pole position. Startordningen för de tio främsta bilarna i kvalet blir nämligen omvänd – något som ska gynna omkörningar samtidigt som poängbelöningen ska göra att förarna ändå strider om förstaplatsen i kvalet.

För att avgöra startordningen i andra racet återinförs superpolekvalet för de åtta bästa förarna i första kvalet. I superpole kör förarna en och en på banan och har bara ett varv på sig att sätta en snabb tid.

Nytt är också att alla racinghelger kommer bestå av två race – i fjol hade hälften av helgerna ett race och hälften två. Därmed ökar antalet race från 12 till 14 samtidigt som antalet racehelger minskat från åtta till sju. Och dessutom får förare som ligger utanför topp sex i sammandraget möjligheten att testa helt fritt – till skillnad mot i fjol då tester under säsong var helt förbjudna.

Regler som sammantaget kommer göra STCC till en roligare klass, enligt förarna.

– Superpole ger en extra puls både för oss förare och för publiken. Vi kommer bara ha ett varv på oss och det måste vara perfekt – i år kommer det inte att finnas några marginaler för misstag, säger karlskogingen Thed Björk, regerande mästare, i ett pressmeddelande.

– Det kommer att bli fler omkörningar och tuffare racing, säger örebroaren Fredrik Ekblom, trefaldig STCC-mästare.

Mer läsning

Annons