Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Slopad radioassistans missgynnar Marcus

F1-cirkusen dundrar vidare med Singapores Grand Prix i helgen. Då tillåts ingen radioassistans från stallen – vilket missgynnar Marcus Ericsson.

Annons

Det är det internationella bilsportförbundet som har förbjudit delar av radioassistensen under F1-loppen. Beslutet togs för en tid sedan men verkställs först nu i Singapore. Bland annat är det nu förbjudet att:

+ Förändra inställningarna av växellådan.

+ Information om inställningarna när det gäller bränsletillförseln.

+ Information om att och hur bränsle ska sparas.

+ Svar på förarnas frågor och vilket drivmoment som är lämpligast.

De nya restriktionerna har tagits emot väl bland förarna.

–Jag tycker det är bra, nu blir det mer ren körning. Fram tills nu har vi gjort så mycket baserat på vad de (ingenjörerna) talat om för oss över radion, säger Rosberg till AFP.

Marcus Ericsson är inne på samma linje även om han poängterar att det missgynnar han och hans Caterham-stall.

– Det är bra att sätta förarna i större fokus, men för ett litet stall som oss blir det lite svårare då vi inte har lika bra teknisk information i bilen, säger han till Reuters.

Kamui Kobayashi får fortsatt förtroende som Caterhams andra förare vid sidan av Marcus Ericsson i Singapore. Japanen ställdes åt sidan i Belgiens GP, men fick köra på Monza senast sedan ersättaren Roberto Merhi inte hann få sin licens i tid.

Mer läsning

Annons