Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Theds galna test – och tunga straff

Karlskogaföraren Thed Björk spöade hela världseliten under sitt andra testpass någonsin i WTCC. Sedan kvalade han på bästa möjliga position – men flyttades ned till 17:e startruta på grund av en teknikalitet.

Annons
Thed Björk i den blå Volvobilen.

Efter att ha gått ut hårt och blivit tolva på sitt första testpass någonsin i VM-serien WTCC på fredagen exploreade Karlskogaföraren och nykorade STCC-mästaren Thed Björk fullständigt under lördagens båda testpass.

På första testet krossade han hela världseliten och satte de två bästa varvtiderna av samtliga förare. Med bred marginal dessutom. Björk noterade 1.55,323 och 1.55,382 runt formel 1-banan i Shanghai medan ingen annan gick under 1.55,934.

I andra testet följde han upp med näst bästa varvtiden bakom redan klara världsmästaren Yvan Muller.

Det i en Volvo C30 som stått i garage i flera år och som Thed bara hunnit ratta vid ett par tillfällen tidigare.

– Det var väldigt många som blev överraskade över att jag kunde sätta upp ett så högt tempo. Men jag är i jättebra form och grabbarna har förberett bilen väldigt väl, säger Thed på telefon från den kinesiska 24-miljonerstaden.

Nyckeln till succén: En nattlig vandring.

– Banan är så lång 4,6 kilometer, att den tog tid att lära sig. Så sent på fredagskvällen gick jag ut och gick hela banan för att verkligen komma rätt. Det gjorde massor, säger Thed.

Eftersom Thed är klassad som gästförare i serien får han inte köra Q2, den andra kvalificeringsomgången. Så när han i kvalet, som kördes efter de två testen, noterade tionde bästa varvtid körde han till sig bästa möjliga startposition för en gästförare: Tolfte ruta.

Men vid invägningen av bilen hittade kontrollanterna en teknikalitet som domarjuryn straffade hårt – och flyttade ned Thed från tolfte till 17:e startposition.

– Vi hade missat en regel om att de förare som inte har ombordkamera på bilen måste ha en trekilosvikt motsvarande kameravikten i bilen. Det är inte så mycket att säga om. Vi lär oss hela tiden, även när det gäller reglementet, säger Björk.

Thed har därmed ett tufft utgångsläge i söndagens första race med start 8.30, men tar han sig upp till tionde plats får han starta i pole position i det andra racet som startar 9.15, svensk tid.

– Det gäller att hålla koll på vad som händer genom de första kurvorna, så man är med, och sedan ska jag köra så mycket jag orkar, säger Thed.

Mer läsning

Annons