Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rustads seger var bra för STCC

När norrmannen Tommy Rustad vann STCC förra året var det första gången sedan 2002 som trion Fredrik Ekblom, Richard Göransson och Thed Björk släppte bucklan utanför länsgränsen.
Det tror jag var bra för sporten. Och bra för oss örebroare som hade börjat se STCC-guldet som vardagsmat.

Annons

Men i år tror jag mästerskapstiteln hamnar i Örebro igen. Richard Göransson hade massor av oflyt förra säsongen och att han var snabbast under förra veckans test på Gelleråsen var en tydlig fingervisning om vem övriga förare får rikta in sig på att slå.

Men någon klar favorit är inte Göransson. Under STCC:s upptaktsträff i Stockholm var det ingen som vågade sticka ut hakan och tippa vem som skulle stå överst på pallen i slutet av sommaren.

Den enda som vågade säga något kontroversiellt var som vanligt snackpellen Janne ”Flash” Nilsson som stensäkert lovande att det i alla fall inte skulle bli Volvoföraren Robert Dahlgren som vann.

Ett påstående Dahlgren besvarade med ett brett flin och ett konstaterade om att ”When the flag drops, the bullshit stops”.

STCC håller fortfarande ställningarna som den hetaste angelägenheten inom svensk banracing. Inte minst tack vare den stora tv-bevakningen där Viasat motor sänder direkt från samtliga race.

Själva vill man hävda att STCC är kungaklassen i svensk motorsport. Men tack vare prins Carl Philips intåg i Porsche Carrera cup så hårdnar kampen om mediautrymmet betydligt. Att lillebror nu blivit en allvarlig utmanare illustreras kanske bäst av Robin Rudholms spårbyte från STCC till Carrera cup.

Men kanske råder det ändå inget motsatsförhållande mellan de båda klasserna eftersom de ingår i samma ”event”. Ett ökat intresse totalt sett ses troligtvis bara som positivt bland de styrande.

Men visst har STCC problem att brottas med inför framtiden. Ett är att det är för få stall som har råd att göra helhjärtade satsningar på att vinna titeln. Och att det är efter år är samma förare som kliver upp på prispallen är knappast bra för intresset.

Det har givetvis också de styrande upptäckt. Därför satsar man i år på ett samarbete med den danska DTC-serien. Fyra tävlingar under året blir gemensamma och en skandinavisk mästare kommer att utses.

Om det blir bra eller dåligt för framtiden utvisa. På upptaktsträffen hördes röster om att ett Skandinaviskt mästerskap är enda vägen att gå för att säkerställa kvalitén på STCC även i framtiden.

När jag tog upp frågan om en skandinavisk serie med våra tre stjärnförare blev svaret varken bu eller bä. ”Jag koncentrar mig på mig själv och min egen bil den här säsongen, det runt omkring får andra sköta”, blev det samstämmiga svaret från såväl Thed Björk som Richard Göransson och Fredrik Ekblom.

Förmodligen är det just den inställningen som gjort att trion etsat sig fast i racingtoppen år efter år. Tre stora idrottsmän som är perfektionister i det mesta de företar sig. Och inte minst – de skippar skitsnacket och låter resultaten tala.

Mer läsning

Annons