Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skenanade kostnader ridsportens nya hot

Den enes död den andres bröd.
Så kan det vara i år för Örebro fältrittklubb.

Annons

Örebro har i många år varit kort med folk på juniorsidan. Kumla hade under sina elitserieår dåligt med seniorer och det var också därför man inte räckte till förra året utan åkte ur.

Kanske är länet, som Niklas Jonsson antyder, inte tillräckligt stort för att klara två elitserielag. Samtidigt som flera ryttare nu fått elitserierutin hos lillebror Kumla och är redo att genast kastas in i hetluften. Helt enkelt guldläge för Örebro!

Förra helgen gick individuella hopp-SM i Helsingborg. Det är ett under om vanliga Svenssons fortfarande har möjlighet att tävla på den nivån i dag, eller snart på någon nivå alls. I Sverige är vi mästare på att ha regler och paragrafer som styr allt och i slutändan är det ryttarna som får betala.

Den senaste regeln kommer från Jordbruksverket och handlar om hästarnas uppstallning på tävlingsplatsen. Tack vare ett enda fall i Sverige av otillåten medicinering där ryttaren hävdade att hästen måste fått i sig de otillåtna ämnena i boxen på tävlingsplatsen, måste arrangören numera skrubba och desinficera alla boxar före tävling. Ett jättejobb som är omänskligt att ideellt arbetande funktionärer ska klara av och klubbarna tvingas hyra in tjänsten.

Dessutom ska helt nytt strö läggas in varje gång. Det gör att allt strö som egentligen är rent och fullt användbart efter tävlingen måste skottas ut och på något sätt forslas till tippen. Vi pratar ton med spån som i princip är nytt. Ett slöseri som bara det kostar ryttarna stora summor och är en katastrof för miljön.

För några år sedan kostade en uppstallning över en tävlingshelg 800 kronor. I Helsingborg kostade det 1 500 spänn. Det är mycket mer än du får betala för en månads uppstallning hos en stallägare hemma.

Lägg därtill 3 000 kronor i startavgift, 500 för en el-plats, veterinäravgift och resan dit och hem med en hästbuss som går på diesel.

Visst förstapriset var en ny bil. Men Niklas Jonssons SM-start med Amorina gick 5 000 kronor back. Då var han ändå placerad i två klasser av tre vilket genererade några tusenlappar i pris.

Det värsta är att avgifterna i och med alla måsten för tävlingsarrangörerna är på väg åt samma håll även på lägre nivå. När det gäller boxarna är reglerna samma oavsett status på tävlingen. Jag själv valde bort alla tävlingar med övernattning förra året och åkte på endagars i närheten. Och kommer göra samma val i år. Men det är inte utvecklande för vare sig hästar eller ryttare.

Det talas om att vi i Sverige är för dåliga på att utbilda våra unga hästar och att arrangörerna ska titta på andra europeiska länder för att skapa bättre tävlingar. Men att få bukt med de skenande kostnaderna börjar kännas minst lika viktigt för att föra svensk ridsport framåt.

Mer läsning

Annons