Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tack för i år - nu är det slutkört

Annons

Med ett gnistrande avskedsfyrverkeri firade storpubliken 3 393 åskådare en av Indianernas största segrar i elitserien någonsin.

Jag skriver avsked eftersom vi inte lär få se några fler matcher i Sannahed i år.

Indianerna förtjänar en plats i SM-slutspelet men kommer förmodligen att hamna precis utanför när festen drar i gång och det ska köras om medaljerna.

Det krävs en skräll i sista omgången på tisdag för att speedwaypubliken för första gången ska få se Indianerna i ett SM-slutspel.

Antingen måste Indianerna köra minst oavgjort borta mot Jason Crumps Vetlanda eller så måste ett Piraterna som inte har något att köra för besegra Västervik borta. Det kommer sannolikt inte att ske. Jag taxerar Indianernas chanser till tio procent. I bästa fall.

Det är länge sen det var så roligt att gå på speedway i Kumla som i år. Indianförarna har tagit skalper som man inte trodde var möjliga, och vunnit rubbet frånsett två nesliga 47-49-förluster mot Rospiggarna och Lejonen. Två knappa förluster som till slut ser ut att bli helt avgörande även om bortaförlusten mot ett svagt Hammarby också svider i denna stund.

Men det är inte bara förarna som lyft sig på Kumla Motorstadion. Även matcharrangemangen har blivit proffsigare. Satsningen på en ny fräsch högtalaranläggning har gjort matcherna till mini-rockkonserter och den förre speedwayföraren Per Wester spelar den senaste musiken som får publiken att trivas. Wester sköter musiken även på Färjestads ishockeymatcher så han kan sin sak. Satsningen på en intervjuare i depån i form av Olle Malmgren från Mariestad har också varit uppskattat. Mer sånt.

Efter katastrofåret i fjol känns det som om Indianerna är ordentligt på gång igen. Det är tio år sedan klubben senast tog en SM-medalj (brons 1998) men efter årets framgångar har i alla fall jag återfått tron på laget. Det som behövs till nästa år är en VM-förare som spetsar laget och sådana växer inte på trän. De kostar dessutom väldigt mycket pengar. Indianerna har redan kontaktat en av årets GP-förare som är intresserad. Jag kan tänka mig att det handlar om norska speedkulan Rune Holta som vill bort från Vetlanda.

Andra tänkbara toppförare som finns på den starkt begränsade marknaden är förre Indianföraren Leigh Adams som försvinner från Masarna och Ryan Sullivan som kommit på kant med Piraterna. Men Adams vill bara köra enstaka matcher i Sverige medan Sullivan, enligt uppgift, har 6 000 kronor per poäng i Piraterna. Dubbelt så mycket som genomsnittsföraren i Indianerna.

Förarkostnaderna skenar i svensk speedway och klubbarna knäar. Skäggige ordföranden Ola Andersson såg skärrad ut och stönade "sluta nu, det blir för dyrt" när femettorna avlöste varandra i går. Bara i rena poängpengar till förarna kostade gårdagens seger drygt 200 000 kr. Tillkommer gör reseersättning till de utländska förarna på cirka 30 000 kr. Mycket pengar för en seger som i slutändan förmodligen saknar värde i tabellen och mot ett pinsamt dåligt Smederna där bara engelsmannen Daniel King bjöd motstånd. Övriga smeder såg snarare ut som om de laddat på Burger King.

Totalt betalar Indianerna ut i runda slängar 2,5 miljoner i poängpengar till sina förare i år. Dessutom tillkommer en halv miljon i resegaranti. Och då ska ni veta att Indianerna ändå är en av de klubbar som betalar sämst i elitserien. Det är en farlig utveckling för svensk speedway där klubbarna har ytterst knappa resurser och där de allra flesta sliter ideellt.

Mer läsning

Annons