Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stoppa superbussarna i Örebro!

Annons

Att införa separata körfält och signalprioriteringar för stadsbussarna är en utmärkt idé. Det är snart 100 år sedan det infördes för spårvägen i Norrköping. Så med andra ord inte en dag för tidigt i Örebro. Dock bör man se på förslaget med förnuft. Att till exempel begränsa satsningen till sträckorna mellan Universitetet-Vivalla Centrum och Ekersvägen.

Avsnittet Universitetet-Brickebacken gör man inga större tidsbesparingar. Bussarna har också en bra framkomlighet där.

Detsamma gäller mellan Vivalla Centrum och Lundby. Här faller syftet med satsningen då bussarna skulle tvingas till flera tvära kurvor samt att hastigheten på en ny bussgata genom området kommer begränsas.

En annan detalj är den stora investeringskostnaden på cirka 500 miljoner kronor. Den summan kan begränsas betydligt. Gatorna och asfalten finns redan. Det som krävs är små justeringar. Fräsa bort vägmarkeringar, ny asfalt på sina ställen, ombyggnad av signaler och nya hållplatser. Flytta samtrafiken till Våghustorget och lägg ner hållplatserna Konserthuset och Slottet så får man tidsbesparingar helt gratis.

Tanken är god men satsa med förnuft. Just nu rimmar det illa att satsa 500 miljoner på projektet då Region Örebro tvingas till stora besparingar inom sjukvården. Eller ens klarar att hålla linje 6 igång på sin gamla sträckning. För visst är det så att denna satsning måste betalas på något vis. Troligtvis på bekostnad av sjukvården eller det övriga linjenätet!

Mikael Karlsson

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel