Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stor skillnad mellan två och fyra hjul. Varför ingen acceptabel utbildning för ”mopedbil”?

”Nu är det slutlekt”. Dessa ord kom från infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) när han föreslog ett införande av förarbevis för vattenskoter. Beviset ska gälla från och med den 1 maj 2022 och kravet blir en godkänd förarutbildning.

Utbildningen för vattenskoterbehörighet ska bestå av teoretisk och praktiska moment med en beräknad utbildningstid på 1-2 dagar. Efter avslutad och godkänd utbildning och en åldersgräns på lägst 15 år utfärdas ett förarbevis.

Men varför inte ett förarbevis för att få framföra en så kallad ”mopedbil”? Det är på tiden att ansvarig minister också inför en relevant och rätt anpassad utbildning och ett förarbevis för ”mopedbil”, då nuvarande utbildning är under all värdighet och långt ifrån anpassad till ett fyrhjuligt fordon.

Nuvarande utbildning är under all värdighet och långt ifrån anpassad till ett fyrhjuligt fordon.

Skillnaden mellan moped och ”mopedbil” är stor, men utbildningen är den samma och leder till ett AM-körkort för Moped klass I (kallas EU-moped). Utbildningen är enbart anpassat till en tvåhjulig moped och är på tolv timmar, som innefattar teori och en praktisk del på fyra timmars körträning på avskilt område med en tvåhjulig moped. Ingen körträning med ett fyrhjuligt fordon förekommer, eller information hur det ska framföras eller placeras i vägens körfält.

Det är inte acceptabelt att efter genomgått en utbildning på tolv timmar, få lov att på allmänväg framföra ett fyrhjuligt fordon med broms och hastighetsregalering (gaspedal) med fotmanövrering, då detta inte ingår i utbildningen.

Enligt uppgifter finns i dag drygt 15 000 registrerade ”mopedbilar” i Sverige och cirka 60 polisrapporterade olyckor per år, där en ”mopedbil” varit inblandad med personskador och i värsta fall också dödsfall.

Jag ställer följande fråga till ansvarig minister Tomas Eneroth, varför finns ingen acceptabel utbildning anpassad till en ”mopedbil”? Det är självklart med en relevant utbildning såväl på väg som till sjöss! . dag finns tyvärr ingen rejäl utbildningen för ”mopedbil”. Den som existerar är dessutom inte anpassad till detta fordon.

Boo Nilsson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel