Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Straff är Länstrafikens lösning på biljettproblemet

Nina Höijer skrev i NA 24 maj om hur viktigt det är att betala resan trots att det har blivit besvärligare att betala ombord på bussen. För att få fler att betala så ska antal kontrollanter utökas. Det vill sägas Länstrafiken inte arbeta för att underlätta betalning utan föredrar att utdela straff till dem som nu har fått det svårare att vara ärliga.

Höijer skriver vidare; ”Som tur är finns bra alternativ för oss att betala för resan, …Du kan till exempel köpa en enkelbiljett i Länstrafikens app eller hos en av de återförsäljare som du hittar genom en sökning på webbplatsen lanstrafiken.se.” Men, de allra flesta hållplatser ligger inte i närheten av en återförsäljare och alla har inte möjlighet att använda appen. Så ”bra alternativ” är inte ett möjligt alternativ för alla. Att biljettmaskinerna fortfarande inte har flyttats bakåt är märkligt.

Jag förstår att chaufförerna måste skyddas, jag förstår att ni måste få in mer intäkter, men är svaret verkligen fler kontrollanter? Betalningsviljan skulle säkert öka om man underlättar för resande att betala, det vill säga göra det lätt att göra rätt.

”Bussresenär”

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel