Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Svår butiksdöd under covid-19:s andra våg

E-handeln har under de senaste fem åren stadigt ökat, med en genomsnittlig tillväxt på 15 procent. Som en effekt av covid-19 har utvecklingen påskyndats ytterligare, och tillväxtprognosen för 2020 är hela 33 procent.

Konsumenterna blir helt enkelt alltmer vana med att handla på nätet, både varor och tjänster. Att handla online är inte en övergående trend, utan har blivit en naturlig del av vår vardag. Det här är något som inte minst Amazons intåg i Sverige bekräftar.

Men vad får detta för konsekvenser för lokala näringsidkare? I spåren av pandemin har många butiker, restauranger och andra näringsidkare i Örebro drabbats mycket hårt.

Detta påverkar Örebros stadskärna där alltfler butikslokaler gapar tomma, men också genom att många arbetstillfällen går förlorade.

Black Friday närmar sig och i år förväntas denna shoppinghelg slå alla tidigare rekord. Eftersom vi alla värnar om vårt samhälle är det av största vikt att stötta det lokala näringslivet. I rådande tider då man ska hålla avstånd har många lokala handlare hittat kreativa lösningar och erbjuder alternativa sätt att handla hos dem.

Jag vill påstå att alla vi som bor lever och verkar i Örebro har ett gemensamt ansvar. Genom att välja att handla lokalt kan man som konsument bidra till att de lokala företagen förblir livskraftiga.

Genom att handla lokalt stöttar man både det lokala näringslivet, skapar arbetstillfällen och bidrar till en levande stad.

Per Augustsson

företagschef Danske Bank i Örebro

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel