Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Svårt att höra ”sängkammarrösten” i bussen

Annons

Under närmare tio år har vi inte haft fungerande utrop på stadsbussarna i Örebro. På slutet kunde man tänka att bussarna var gamla och skulle bytas ut. Då skulle det bli bra, men nu har vi haft de nya fina bussarna i nästan en månad. Utrop av hållplatserna och displayen har bussbolagets personal fortfarande inte lyckats ordna.

I dag fanns tiden angiven på displayen, men den tror jag de flesta resenärer kan hålla koll på ändå. Däremot vore vi hjälpta av att kunna se kommande hållplats liksom att höra den ropas ut. Idag kunde man, om man ansträngde sig till det yttersta och visste att det borde komma ett utrop, höra något svagt. Själva tekniken fungerar tydligen. Vid andra resor har jag hört en diskret tyst ”sängkammarröst” vid vissa hållplatser. Före Stångjärnsgatan kunde man höra ”gatan” vilket inte var till så stor hjälp. Är det så att den som ställer in ljudvolymen gör det på en tom buss som står stilla i ett garage?

När vi åker med bussen är det motorljud från bussen, övriga trafikljud, vi passagerare dämpar ljudet med våra kroppar och dessutom pratar vi med varandra eller i mobilen. ”Tänkte inte på det”. Eller? Varför inte fråga hur Stockholms Lokaltrafik fixar utropen i tunnelbanan? Eller hur SJ klarar det på tågen? Eller hur bussbolag i andra städer klarar av att ordna hörbara utrop.

Om man lyckas hålla klockan igång så borde det gå att få displayen att visa hållplatserna. Det här är så obegripligt respektlöst mot oss resenärer. Vi förväntas resa mer kollektivt, men dels så får vi vänja oss vid att stå, även vi som är äldre med trötta ben, eftersom skolbarnen sitter på de färre sätena, dels får vi inte information så vi vet när det är dags att trycka på knappen för avstigning. Vad är det för ett märkligt förhållningssätt?

Eller handlar det bara om bristande kompetens?

”Extremt irriterad resenär”

Örebro

Vi har ett pågående arbete för att förbättra informationen både på de digitala skärmarna och från

Svar direkt

Vad trevligt att du reser med oss. Vi vill självklart att våra resenärer ska vara nöjda med sin resa.

Du tar upp relevanta förbättringsförslag om informationen ombord på bussarna. Vi har ett pågående arbete för att förbättra informationen både på de digitala skärmarna och från hållplatsutropen.

Vi får olika synpunkter från resenärer gällande hållplatsutropen där några önskar högre volym och andra önskar lägre volym. Upplevelsen av ljudvolymen beror bland annat på antal resenärer och tidpunkt på dygnet. Vi jobbar just nu på att justera volymen till en lagom nivå.

Sandra Lee

sektionschef marknad, Länstrafiken

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel