Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Svenska kammarorkestern

KLASSISKT. Sent omsider har den sista skivan släppts i Svenska kammarorkesterns mastodontprojekt med att spela in Beethovens samtliga orkesterverk. Projektet startade redan 1999 och verken på denna skiva, den femte pianokonserten och ”En körfantasi”, spelades in 2001 respektive 2005.

Att det har tagit så många år för skivan att komma ut beror enligt uppgift på att inspelningen inte blev så bra som man hade önskat. Pianosolisten Boris Berezovsky spelade in tredje, fjärde och femte pianokonserten i en följd i maj 2001, och i slutet av inspelningsperioden var flygeln på Örebro konserthus så sliten att klangen försämrats.

Berezokvsky är beryktad för sin mycket kraftfulla spelstil. Året före när han gästade Örebro och Svenska kammarorkestern spelade han Tjajkovskijs andra pianokonsert med sådan intensitet att flygeln fick stämmas om mellan första och andra satsen.

Efter att Beethoveninspelningen var klar och konserthuset införskaffat en ny flygel gjordes flera fruktlösa försök att få Berezovsky att göra om inspelningen, men till slut valde man att släppa skivan i befintligt skick.

Det är små detaljer det handlar om. Kanske kan man ana en trötthet i klangen i flygelns höga register men jag hade nog inte reagerat om jag inte hade vetat något om turerna.

Det är en imponerande resa som kammarorkestern gjort med denna skivserie som många förståsigpåare var skeptiska till när den presenterades. Det måste vara skönt att äntligen kunna skriva bokslut över Beethoven och gå vidare med det nuvarande skivprojektet, Brahms fyra symfonier.