Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Taket började läcka under renoveringen ►Öbo svarar: Vi ser fram emot att få din bostad återställd

Replik

Jag läste en insändare om varsam restaurering av tak på Öbos fastigheter på Öster. Jag instämmer med Christer Lässman om att det är bra att återställa taket till mer ursprungligt skick. Jag bor i fastigheten som avbildades i NA och bakom fasaden och under taket är det ett kaos!

Information från Öbo om vad takbyte skulle innebära för oss har varit katastrofalt dålig. Av min bovärd fick jag veta att det skulle ”sättas upp byggställningar och att de inte ska in i lägenheten” När jag gick upp i mitt vindsförråd v 31 möttes jag av smuts mycket smuts över allt i förrådet. Jag och många av mina grannar sökte kontakt med ÖBO för att få information men utan resultat. V 32 fick vi ett infoblad från Öbo om att takarbetet ska utföras v31-51 och att ”Arbetet kan medföra att vi behöver täcka ditt förråd” – men då var samtliga vindsförråd nedsmutsade.

Den 19 augusti var det skyfall i samband med åska och synen som mötte mig i köket kunde jag först inte ta in; det regnade från mitt kökstak och takkronan såg ut som ett stort duschmunstycke! Det visade sig att taket inte var täckt och att det via vindsförrådet rann ner i mitt kök och vidare ner i grannens kök! Andra grannar fick också vattenskador av det skyfallet och av regn därefter.

Jag lever med kök som luktar fuktig källare där väggar och tak är uppbrutna och där golvet ska brytas upp nästa vecka och då får jag inte vara hemma på grund av asbest. Öbo har ännu inte erbjudit mig alternativ till boende. Öbo har definitivt inte varit varsam om oss!

”Lagmansgatan 10/Sturegatan 26”

Svar direkt:

Vi från Öbo kan bara beklaga att vår fina varsamma restaurering av taket fick så tråkiga konsekvenser för dig. Vi har full förståelse för att du upplever situationen som jobbig. Rent allmänt kan det, vid stora byggjobb med många personer inblandade, hända att åtgärder och information inte alltid hinner med att gå hand i hand. Vi försöker lösa sådana situationer efterhand. Det skyfall som drabbade huset var utöver det vanliga och fick stora konsekvenser för några av er boende. Vi hanterar de vattenskador som uppstod enligt våra normala rutiner, och kommer att vara klara med det arbetet inom ett par veckor. Under den dag som lägenheten ska asbestsaneras kan du som boende inte vara hemma, men annars har vi kvarboende vid de flesta av våra vattenskador. Vi, som du, ser fram emot att få din bostad återställd och att vi alla kan glädjas åt att huset får tillbaka sitt vackra ursprungliga utseende.

Harriet Arnold

chef kommunikation & marknadsföring

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel