Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Känsliga prinsessor på väg att möta barn

Högkänslighet. Det kan vara som i sagan – prinsessan som känner ärtan under alla madrasser och bolster. Det kan också vara obehag av för högt ljud eller kläder som skaver. Om detta berättar Teater Martin Mutter i sin sin nya pjäs.

Annons
I Teater Martin Mutters nya pjäs på känt HC Andersentema, får barnen möta tre prinsessor. Och de lider inte bara av överkänslighet mot ärtor. De upplever även andra obehag som kläder som skaver och höga ljud. Fr v Helena Hedlund, Jonas Hedlund och Åsa Gustafson.

”Prinsessan på ärten – hur känslig får man vara” är namnet på pjäsen som har HC Andersens kända saga som grund men som också tänjer och vrider på just begreppet högkänslighet.

Fast från början var tanken att endast berätta den ursprungliga sagan, medger regissören Hedvig Claesson.

– Vi tänkte att det var en lång och härlig saga, men den är bara på en sida, så genom så kallad devicing (ihopsamlande, reds anm), har vi utgått från forskningen men framför allt barns egna tankar om känslighet och kompletterat berättelsen.

Högkänslighet, eller HSP (Highly senisitive person) är ett inom forskningen delvis ifrågasatt begrepp. Det var läkaren Elaine Aron som 1996 myntade begreppet som beskriver personer med förmåga att ta in mer information och fler nyanser från sin omgivning än andra.

Förmågan kan vara både begränsande och få negativa konsekvenser. För att undvika att utsättas för exempelvis höga ljud eller starkt ljus så drar sig personen undan och kan därmed upplevas som avvikande.

– Vi vill återerövra ordet känslighet och visa på att det tvärtom kan vara något bra, säger Hedvig Claesson.

– Att vara högkänslig kan också innebära att man är mer empatisk, inkännande, men också att man kan uppleva de små nyanserna och på så sätt få ett rikare liv, säger Helena Hedlund som spelar ”Prinsessan Gladsorgsen”, en av tre prinsessor med olika slags högkänslighet i pjäsen.

De andra är ”Blygmodig”, Jonas Hedlund, och ”Starkeskör”, Åsa Gustafsson. Tillsammans har de under hösten besökt förskole- och skolklasser i Kumla för att ta in barns associationer på ämnet.

I mötena med barnen har de fått många oväntade, och ibland dråpliga kommentarer. Dessa har de bearbetat och passat in i pjäsens tio akter som var och en inleds med ett stycke ur HC Andersens saga och sedan byggs på med inslag kring högkänslighet.

Premiären är 12 februari för skolbarn i Örebro. Dagen därpå blir det en offentlig föreställning och sedan är våren inbokad med ett 20-tal föreställningar.

– Intresset har varit stort. Det märks att det här är ett ämne som är högaktuellt ute på skolorna, konstaterar Kajsa Wadström, producent på Martin Mutter.

Förutom ”Prinsessan på ärten”, arbetar teatergruppen under våren vidare med ”Världens ensammaste val” för barn under tre år. Den ska på turné i fem län och dessutom visas på isländska Assitej-festivalen i april.

Självlysande. Rokokoperukerna som Catherine Giacomini gjort har både tidstypisk uppsättning och inbyggda lampor.
Annons