Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Transport, inte klimat, är viktigast för busstrafiken

Kollektivtrafikens uppgift borde rimligen vara att transportera folk. Men i politikernas värd är kollektivtrafikens uppgift att rädda klimatet, utvidga regionen eller bevisa den egna ideologins överlägsenhet. Nu höjer dessa verklighetsfrånvända individer biljettpriset för resenärer i stadstrafiken, vilka hinner uträtta sina ärenden inom tre, men inte inom en timme efter avresa, med hela 128 procent. Priset för enkelbiljett med förköpsrabatt höjs från 21 till 24 kr, samtidigt som giltigheten begränsas till en timme.

Priset utan förköpsrabatt blir 35 kr, vilket hade varit okej, om giltigheten hade förblivit 3 timmar. Mitt motförslag är att förköpsrabatten i stadstrafik ska vara densamma som i annan trafik, nämligen 20 procent, vilket ger ett pris med förköpsrabatt på 28 kr - under förutsättning att giltigheten förblir tre timmar. Alltså en höjning med 33,3 procent, vilket är mycket men inte för mycket, eftersom 21 kronor för tre timmar är onödigt billigt. Meningen med avgifterna är ju att de ska bidra till finansieringen av trafiken.

Behövs ytterligare intäktsförstärkning finns andra rabatter som kan avskaffas, nämligen turistbiljett 24 timmar och lågtrafik tätort, som bara ställer till förtret och faktiskt har tillkommit som valfläsk. Jag är beredd att strida för en vettig prissättning, som tar hänsyn till både behovet av finansiering och resenärernas ekonomi. Vem bildar en intresseförening för Länstrafikens resenärer? Dags att säga ifrån.

Lars Flemström

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel