Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Trottoarcyklister är ett ökande problem 

Antal cyklister som kör mot rött, mot körriktningen och framför allt på trottoarer och gångbanor har ökat enormt de senaste åren. Men risken att bli bötfälld eller att få en tillsägelse av polisen är minimal. Trots att flera äldre läsare vittnat om att de blivit påkörda av just trottoarcyklister.

– Vi skriver ut ungefär 2 500 ordningsböter per år i Örebro och många av böterna går till cyklister som kört mot rött, på fel vägbana eller på trottoarerna, säger Dan Hjertstrand, avgående polisområdeschef i Örebro, men under drygt tio år biträdande trafikpolischef i länet.

– Det är inte acceptabelt att cyklisterna struntar i våra trafikregler. Det är brott som ska beivras, men det är inte alltid som poliserna i en polisbil kan ingripa. De kan vara på väg mot ett grövre brott som har högre prioritet, fortsätter han. Räcker det inte med att säga till på skarpen?

– Jo, i bland när någon skjutsar eller åker på trottoaren, men vi vet ju inte vad som händer när vi vänder ryggen till. Det bästa vore om vi som inte är trafikpoliser hade mer tid att lägga på dessa brott som skapar en osäkerhet hos framför allt äldre fotgängare och som även kan skada cyklisterna själva. Det är ju de som är oskyddade trafikanter, inte bilarna, säger Dan Hjertstrand.

Handlar det om utbildning?

– Delvis. Förr var både NTF och polisen ute på skolorna och utbildade eleverna. Det är vi inte längre. Trafikverket och kommunerna har dragit in de anslagen. Men jag tror att både NTF och polisen måste ut i skolorna igen.

– Men många som har körkort struntar i reglerna. De byter skepnad när de sätter sig på en cykel och räknar inte med att cykeln är ett fordon, säger Dan Hjertstrand.

Nolltolerans

Någon gång om året mobiliserar Örebropolisen i mån av tid sina styrkor i en så kallad nolltoleransvecka.

– Då tittar vi på alla beteenden i trafiken, även cyklister som exempelvis använder trottoarer och kör mot rött. Acceptansen för att bötfälla cyklisterna för dessa brott är inte särskilt stor hos allmänheten. Men det ska vi som jobbar ute på fältet inte bry oss om.

Lyktgubbar

Varje höst gör polisen även en insats i samband med projektet Lyktgubbar. Det är många cyklister som uppmanas att använda lyse på cykeln – annars riskerar de böter längre fram i höst och vinter.

Vad krävs för att inte rena laglösheten ska gälla bland cyklisterna?

– Förutom utbildning tror jag på uppmärksamhet i media. Det är en bra hjälp för oss. Polisen ska också se till att i mån av tid beivra även dessa brott och visa att vi inte tolererar att laglöst samhälle, svarar Dan Hjertstrand.