Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Trovärdighet är A och O – annars ingen Usp

Vad är din ”Usp”? Unique selling point/proposition är ett uttryck för de unika egenskaper som utmärker ett erbjudande eller förslag från andra alternativ/konkurrenter. Vad är det som gör att konsumenter bör vända sig till just ditt företag och dess produkter? Kan du med några få ord beskriva varför just du är som klippt och skuren för ett visst jobb? Då har du en Usp.

Inom affärsvärden uttrycks det ofta i olika slogans. Vi har alla hört dem: ”Because you’re worth it”, ”Makes people talk” eller helt enkelt ”Coca-Cola is it”. På NA jobbar vi sedan en tid tillbaka med parollen ”Nära dig, dygnet runt”, ett sätt att beskriva vad vi gör som inga andra gör.

NA serverar lokala nyheter och är bemannad dygnet runt, årets alla dagar. Uttrycket säger däremot inte så mycket om innehållet, mer än att det ska vara ”nära”. Att fylla alla våra kanaler med relevant och lokalt innehåll är naturligtvis ett arbete som pågår löpande, varje dag.

Med jämna mellanrum gör vi läsarundersökningar för att ta reda på vad läsarna förväntar sig och önskar sig av oss. Feedback får vi även i form av insändare och artikelkommentarer. Kan vi göra någon skillnad i människors liv och skapa en känsla av gemenskap i lokalsamhället, genom att skriva om människor och händelser i länet? Och hur gör vi det? Det är frågor vi brottas med.

Tidigare i veckan hade vi ett internt seminarium om hur vi ska jobba i framtiden. I dagens digitala värld har vi blivit bra på att mäta olika saker. Hur många klick, delningar och lajks varje artikel och tv-inslag får till exempel. Men hur ska vi slå vakt om de ”omätbara värdena”, de som kanske är tidningens grundläggande Usp? Varför ska folk vända sig till just NA i stället för någon av alla våra konkurrenter?

Genom grupparbeten listade vi värdeord som är viktiga i vår relation till kunder och läsare: ”engagemang”, ”trovärdighet”, ”omsorg” och ”närvaro” var några ord som kom upp. Ett konkret exempel på att NA kan engagera var vår kampanj ”Vi bryr oss” förra året där tidningen skrev artiklar om flyktingkrisen, i kombination med en egen insamlingskampanj som drog in över en halv miljon kronor till flyktinghjälp. Gensvaret från läsare och medborgare var enormt. Ett tydligt mått på engagemang.

Vårt viktigaste kapital är dock trovärdigheten, som har byggts upp under tidningens drygt 170-åriga historia. Den är vi rädda om – annars ingen Usp.