Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Uppgifter: Bedragare försökte lura kvinna

Kvinnan skulle få en summa pengar. Men först ville bedragaren att hon skulle uppge numret på sitt Coop-kort. Nu vill kvinnan varna andra kunder.

Annons

Kvinnan berättar för NA att hon på onsdagen blev uppringd av en man som hade hennes adress, telefonnummer och fullständiga personnummer. Mannen ska ha informerat kvinnan att hon var "utvald", och att hon kunde lösa ut en check på 790 kronor genom att betala en mindre avgift.

Rösten i andra änden försäkrade kvinnan om att hon inte behövde vara orolig för att hon skulle bli lurad. För att verifiera kvinnans identitet ville mannen att hon skulle uppge numret på sitt Coop-kort. Men kvinnan fattade misstankar och avslutade samtalet.

Enligt Tobias Rydergren, presschef på Coop, är tillvägagångsättet vanligt vid bedrägerier. Coop kontaktar aldrig sina kunder för att be om uppgifter. 

– Vi varken ringer eller mejlar våra kunder för att be om deras kontouppgifter. Tror man att man har blivit utsatt är det bara att ringa vår kundtjänst, säger Tobias Rydergren.

Rydergren säger att företaget vet att denna typ av bedrägerier förekommer. Men det finns inga uppgifter om att det nu skulle vara fler fall än vanligt.

– Jag har pratat med de ansvariga på kundtjänst och de har inga indikationer på att det är någon ökning med många klagomål just nu, säger Tobias Rydergren.

Annons