Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Utan transporter stannar samhället

I dag (8/6) har vi i Europaparlamentet chansen att anta nya regler som stärker lastbilschaufförers rättigheter och som skapar ordning och reda på våra vägar. Om parlamentets transportutskott ställer sig bakom de nya reglerna så innebär det ett rejält kliv framåt. Det har varit tre år av tuffa förhandlingar med en rad politiska strider, men inte främst mellan politiska partier utan mellan länder. Länder i det forna Östeuropa har försökt urvattna de nya reglerna för att kunna fortsätta konkurrera med urusla löner och arbetsvillkor

Utan transporter, det vill säga utan de människor som dagligen levererar våra viktiga varor, stannar samhället.

Under coronakrisen har det blivit tydligt hur viktiga transporter är för vår hälsa och välfärd. Vi behöver en välfungerande transportmarknad för att kunna tillgodose våra mest grundläggande behov såsom livsmedel, mediciner och skyddsutrustning. Den är också nödvändig för att hålla vår ekonomi igång. Utan transporter, det vill säga utan de människor som dagligen levererar våra viktiga varor, stannar samhället. Därför är det viktigare än någonsin att vi står upp för transportarbetares rättigheter och säkerhet.

I allt för många år har det gått utför på transportmarknaden. Priser pressas neråt, löner dumpas och människor utnyttjas under slavliknande villkor. Lastbilschaufförer tvingas sova i hytten, laga mat i spritkök längs med vägen, och köra så många timmar utan paus att de inte bara riskerar sin egen utan allas vår säkerhet på vägarna.

Och allt detta har tillåtits ske genom kryphål i lagstiftningen eller med regler som inte gått att kontrollera. Men nu kan systemet som tillåter det här skitföretagandet äntligen få ett slut.

Denna linje riskerar inte bara att helt utkonkurrera den seriösa svenska åkerinäringen utan den hotar även att försämra säkerheten på vägarna, något som drabbar oss alla.

Därför har jag inte bara varit besviken utan rentutav förbannad, över de svenska Moderaternas agerande under de tre år vi har behandlat frågan. De har inte bara röstat emot principen att alla som kör transporter i Sverige ska följa svenska regler, med svensk lön och svenska villkor. De har även röstat emot principen om rimliga kör- och vilotider, som inte ökar förartrötthet. Denna linje riskerar inte bara att helt utkonkurrera den seriösa svenska åkerinäringen utan den hotar även att försämra säkerheten på vägarna, något som drabbar oss alla.

Även den gröna gruppen, där miljöpartiet ingår har agerat mycket märkligt. De har tidigare valt att rösta emot delar av överenskommelsen för att den inte är perfekt. Ett sådant beteende är inte värdigt en seriös politisk grupp i Europaparlamentet. För om en del av överenskommelsen faller så faller hela överenskommelsen.

Det handlar om svensk åkerinärings vara eller icke vara. Något som kan vara helt avgörande när vi i Sverige ska hantera nästa kris i framtiden.

På måndag ska vi nämligen inte bara rösta för nya bättre regler, det vill säga den slutgiltiga överenskommelsen som nåtts efter alla års förhandlingar. Vi ska även rösta om enskilda förslag som lagts fram för att sabotera överenskommelsen och därmed hindra att de nya bättre reglerna kan komma på plats. Det handlar bland annat om förslag att lika lön för lika arbete vid samma plats inte ska gälla för vägtransporter, och att utländska lastbilar ska tillåtas stanna i Sverige under obegränsad tid utan att behöva återvända till registreringslandet. Alla dessa ändringsförslag måste röstas ner för att värna överenskommelsen.

Nu är det upp till bevis för både Moderater och Miljöpartister om de äntligen vågar stå upp för schyssta villkor på våra vägar och för en bättre vägsäkerhet. Det handlar om svensk åkerinärings vara eller icke vara. Något som kan vara helt avgörande när vi i Sverige ska hantera nästa kris i framtiden.

Johan Danielsson

Socialdemokraterna, europaparlamentariker

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel