Uttalande om varg skapade diskussion

Förslaget att Hällefors kommun gör ett officiellt uttalande i vargfrågan mötte motstånd i kommunstyrelsen. Ks-ordförande Ritha Sörling (S) reserverade sig.

Annons

Lars-Göran Zetterlund (C) och Allan Myrtenkvist (S) har sammanställt en skrivelse, ett förslag till Hällefors kommuns officiella inställning till rovdjurspolitiken. Den skulle skickas till länsstyrelsen i Örebro. Skrivelsen har presenterats i kommunstyrelsen, men mötte också på motstånd.

Zetterlund och Myrtenkvist beskriver ansvarsfördelningen och förvaltningen kring rovdjursfrågor i landet och på regional nivå. Därefer formulerar duon ett par uttalanden, bland annat att de anser jakt behövs för att sköta förvaltningen av vargstammen och andra viltslag. Vidare står i skrivelsen att vargar och andra rovdjur som utgör ett problem skall tas bort med skyddsjakt. Zetterlund och Myrtenkvist skriver också att det på flera håll är för hög koncentration av varg och/eller andra rovdjur. De fortsätter skrivelsen med att goda livsvillkor för landsbygden måste ligga till grund för en långsiktig hållbar rovdjurspolitik och tillägger att de tar oron för varg och andra rovdjur på stort allvar.

Ritha Sörling (S) deklarerade att hon inte tänker ställa sig bakom förslaget.

– Varken kommunstyrelse eller fullmäktige har mandat att göra dessa uttalanden. Den här frågan ligger på helt andra nivåer, säger Sörling.

Hon får medhåll från vänsterpartiet. Samuel Ericson (V) behämnde förslaget som barnsligt.

– Frågan hör inte hemma i ks, eller i fullmäktige, den måste upp på högre instans om den ska diskuteras.

– Det är mycket tyckande i skrivelsen, säger Thomas Eklund (V) som också reserverar sig.

Frågan avgörs i kommunfullmäktige 11 december.

Annons