Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Var öppen för det mirakulösa

Replik

Jag uppskattar att Shilan Hasan har initierat en debatt om mirakler (NA 17 maj). I den svåra tid vi lever i är det helt naturligt att människor ställer sig frågan om bön faktiskt kan bota. Jag menar att det lyckligtvis är så, och att bön kan komplettera den fantastiska vård som redan sker på sjukhus.

Hasan försöker återge den argumentation jag för i boken Dokumenterade mirakler samt den debatt jag hade med Anders Hesselbom för ett år sedan, men gör så tyvärr på ett otydligt och missvisande sätt. Det stämmer att jag i boken presenterar flera fall av vetenskapligt oförklarliga tillfrisknanden efter bön (förkortat voteb), med hänvisning till forskare och läkare som Jacalyn Duffin och Rex Gardner.

Hasan tycks utgå från att naturalismen är sann och landar därför i att mirakler är ”fantasier” och ”falsk information”, men det är ett cirkelargument.

Jag argumenterar sedan för att även om det är möjligt att alla dessa voteb beror på okända naturliga orsaker är det väldigt osannolikt. Kortfattat är de för många, för varierade och i flera fall alltför osannolikt sammankopplade med bön eller andliga erfarenheter för att naturalismens förklaringsmodell ska kunna hålla.

Hasan håller inte med då hon anser att ”allt som sker i universum är totalt natur ligt”. Det må vara hennes trosuppfattning, men det är inget som går att bevisa: hur i hela världen ska vi kunna studera allt som sker i hela universum? Hasan tycks utgå från att naturalismen är sann och landar därför i att mirakler är ”fantasier” och ”falsk information”, men det är ett cirkelargument.

Om vi på förhand bestämmer oss för att ”allt som sker i universum är totalt naturligt” kommer vi inte se mirakler även om de sker framför ögonen på oss. Det är ett av huvudproblemen med 1700-talsfilosofen David Humes argumentation, som Hasan hänvisar till. Humes tes om mirakler har övergetts av många filosofer, inte minst då den inkluderar en hel del rasism.

Istället för att betrakta naturalism som det självklara och neutrala bör vi vara öppna för att det kan finnas mer än det strikt fysiska. När vi gör så kommer nog många av oss upptäcka att det mirakulösa har funnits runtomkring oss hela tiden.

Micael Grenholm

styrelseledamot i Svenska apologetiksällskapet

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel