Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Varför subventionera var tredje ny bil?

Annons

När tar svenska folkets tålamod slut med all galen klimatpolitik? Eller hur mycket fakta krävs för att säga stopp, nu räcker det. De mer vettiga går ju sällan på gatan med protestplakat.

Nu handlar det om målet med fossilfria transporter redan 2030. Riksrevisionen konstaterar, att hittills har det kostat 13 miljarder kronor. Utan samhällsekonomisk analys. Utan någon pejling på koldioxidminskning och om kostnad per ton är rimlig. De frågar också varför förmånsbilar ska ha 40 procent mer bidrag än en privat köpare av en likadan bil. Konstaterar att det är dyrt och ineffektivt.

Isabella Lövin försvarade sig i TV4 efter bästa förmåga. Som inte är imponerande. Hon sa att bonus/malus inte kostar skattebetalarna något! Så när blev bilskatten en ickeskatt?

För de 13 miljarderna har vi nu 1,7 procent supermiljöbilar av bilar i trafik. Nu är Isabella Lövin stolt för att 30 procent av nyregistreringarna är laddbara. Är det verkligen sunt att subventionera en tredjedel av nybilsförsäljningen med skattebetalarnas pengar?

Hur kan någon försvara att 84 procent av bidragsbilarna går till Stockholm, Göteborg och Malmö? 16 procent delar vi andra på, som inte har promenadavstånd till tunnelbana och buss. Och vill vi köpa en ny bil som fungerar utanför storstadsregionerna så är skatten på en vanlig Volvo 25 000 kronor på tre år.

Vi såg det inte komma med modernt språkbruk. Att vi har rejäla bidrag för att köpa en elbil och Norge har rejält förmånliga villkor för att äga, det hade vi ju ingen aaaning om. Så vi hjälper Norge med omställningen också genom att en stor andel av elbilarna exporteras så snart som är tillåtet.

Vill folk ha det så här?

Evert Andersson

fri debattör

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel