Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Annons

SMHI:s flygvädertjänst ansvarar för att skicka ut varningar till flygtrafiken då meteorologiska förhållanden som är farliga för flygtrafiken förekommer i svenskt luftrum. Dessa varningar följer internationell standard och kallas för SIGMET, Significant Meteorological Information. Vanligaste anledningen till SIGMET i Sverige är kraftiga åskväder under sommaren och risk för kraftig isbildning på flygplan i samband med underkylt regn under vintern. Det förekommer också SIGMET för svår turbulens i samband med kraftiga vindar. När jag började arbeta som meteorolog och skulle läsa in mig på bestämmelserna för SIGMET tänkte jag att kapitlet om SIGMET för vulkanisk aska aldrig skulle beröra mig, de aktiva vulkanerna i Sverige är ju ganska lätträknade. Eyjafjallajökulls utbrott förra året visade att jag hade fel och nu skrämmer nästa isländska vulkan, Grímsvötn, upp Europas flygpassagerare. I världen finns nio olika kontor som är ansvariga för att informera den internationella flygtrafiken om ett askmolns utbredning och prognostisera hur det kommer att röra sig. Det kontoret som har ansvar för vulkanerna på Island är London VAAC (Volcanic Ash Advisory Centre) och deras prognoser för askmolnets utredning ett dygn framåt används som utgångspunkt för SIGMET för respektive lands luftrum.

SMHI väderredaktion, Emelie Karlsson