Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vem är det som snabbussarna är till för?

 
Superbussarna i Örebro
Visa alla artiklar

Svar

... till Nina Höijer, NA 24 april.

Det verkar skilja sig åt i synsätten på vad som är snabb busstrafik. Resenärerna pratar om dörr-till-dörr och tycker att det är viktigt att hela resan är smidig och går så snabbt som möjligt. Politiker och tjänstemän fokuserar på själva tiden i bussen, alltså den tid det tar från man stiger på till man stiger av bussen. Med det senare synsättet är det enkelt att förklara de förändringar av utbud som Örebro stads, kommuns och länets bussresenärer står inför. Och i vissa fall redan upplever.

Färre hållplatser gör att bussen slipper stanna så ofta. Det tar ju nämligen tid att stanna på hållplatser och låta passagerare gå av och på. Ju mer man kan köra direkt från punkt A till B desto bättre. Det blir mer ”lönsamt”.

Nu vill man också minska antalet linjer och hållplatser ...

Så det bästa för snabba bussresor är egentligen att låta alla passagerare stiga på samtidigt, och låta dem gå av samtidigt. Detta var exempelvis argumentet för de ändrade busslinjerna från Fjugesta till Örebro. Resande som tidigare gått på bussen på gamla E18, och nu även i Lanna, kunde plötsligt inte ta bussen. Tidsvinst? Några minuter enligt tjänstemän som försvarade ändringen för några år sedan.

Nu vill man också minska antalet linjer och hållplatser i Örebro stad med argumentet att busstrafiken ska gå snabbare. Fast många får ju längre till hållplatsen. Då blir resan dörr-till-dörr längre. Hur många som kommer få en snabbare resa framkommer inte. Allt beror på vad man menar med ”en resa”.

Som man frågar får man svar. Innan man tar beslut som påverkar många människors vardag och möjligheter att resa kollektivt, så kanske man ska ställa fler frågor om resandes behov,. Att bara fråga efter hur fort man kan få bussen att gå mellan A och B ger självklart ett svar som det Nina Höijer nu gett i NA.

Men den stora frågan är vad man vill med kollektivtrafiken. Att minska ner bussutbudet i stan, kommunen och länet gör att fler människor måste ta bilen. Ska busstrafiken vara en kommersiellt marknadsmässig vinstmaskin eller en samhällsnytta som bidrar både till människors lösningar på vardagsresandet och en bra miljö? Det Den frågan har vi ännu inga svar på.

Hannah Ljung

Trafikupproret i Örebro

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel