Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vi för en klimatpolitik för Örebros framtid

Svar

... till Leif Samuelsson, NA 12 oktober.

Vi i Vänsterpartiet berättar gärna mer om vår klimatpolitik. Det finns mycket vi skulle kunna säga om de åtgärder som krävs på nationell och internationell nivå, om skatter och subventioner, om tågsatsningar och europeiska klimatinvesteringar. Denna gång vill vi hålla oss till vad vi kan göra i Örebro kommun, eftersom det är det som motionen berör. Vänsterpartiet ställde sig bakom kommunens klimatstrategi när den beslutades i fullmäktige, men vi kan nu konstatera att flera av målen inte kommer att uppnås. Målet om fem gånger mer förnybar energi har inte nåtts. Vänsterpartiet vill att Örebro satsar på solpaneler på kommunala tak som ett sätt att bli självförsörjande på klimatsmart energi. En klimatnödlägesplan behövs för att egen förnybar energi ska prioriteras.

Åtgärderna för hållbara transporter måste vara genomgripande, och det är en av fördelarna med en klimatnödlägesplan.

I uppföljningen av resor i staden konstateras att Örebro kommun inte når målet om minskad biltrafik till max 40 procent av resorna. Vänsterpartiet vill ha kvar de billigare busspriserna på landsbygden, styret vill istället göra biljetten dyrare. Vi vill satsa på snabbussar i stan, pendlarparkeringar längs kollektivtrafiksstråken och vissa bilfria gator sommartid. Vi vill ha fler prioriterade cykelstråk mellan centrum och ytterområden, säkra alla otrygga cykelöverfarter och hjälpa gymnasieungdomar i behov att få en begagnad cykel. Åtgärderna för hållbara transporter måste vara genomgripande, och det är en av fördelarna med en klimatnödlägesplan.

Ett av målen i klimatstrategin är att kommunen ska påverka högre beslutsnivåer. I uppföljningsrapporten ”Temarapport klimat 2017” konstateras att kommunen har haft dialog med andra städer, men inte påverkat. Runt om i världen har nu ett flertal länder och många lokala myndigheter utlyst klimatnödläge. Motioner och medborgarinitiativ om klimatnödläge har också tagits i andra svenska städer. Vänsterpartiet ser att ett nationellt och internationellt samarbete byggt på denna globala klimatrörelse är en kraft att räkna med, och genom att ansluta sig kan Örebro också få möjlighet att påverka på det sätt som tänkts. Vi slåss för samma sak som barn och unga i klimatrörelsen, vilket verkar ha gått insändarförfattaren förbi.

Vänsterpartiet vill också att kommunen slutar subventionera Örebro flygplats

Andra förslag vi har för att minska kommunens klimatpåverkan är att satsa på grön klimatvänlig mat i kostorganisationen, och se till att kommunen återanvänder mer av våra möbler. Vi vill

Örebro den 21 november 2019 också hjälpa företag att växa inom miljöteknik, nya hållbara livsmedel och gröna näringar genom ett miljöjobbcentrum, något vi också lämnat in förslag om i september. Vänsterpartiet vill också att kommunen slutar subventionera Örebro flygplats – våra skattepengar ska inte gå till flygets utsläpp.

Vad vi kan se av ”Temarapport klimat 2017” har kommunen inte heller lyckats nå ut med sin kommunikation till en större del av örebroarna. Bara någon procent av örebroarna har exempelvis deltagit i utmaningar inom klimatsmart vardag de senaste åren. Förslaget om klimatnödläge poängterar att kommunen måste bli tydligare i sin kommunikation, och med detta svar har vi också kunnat berätta om de åtgärder Vänsterpartiet ser som nödvändiga för framtidens Örebro.

Linn Josefsson

samhällsbyggnadspolitisk talesperson Vänsterpartiet Örebro

Martha Wicklund

oppositionsråd Vänsterpartiet Örebro

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel