Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Vi måste flyga mellan brukarna för att hinna"

Morgon, middag kväll på sex timmar för brukarna. Det kan bli resultatet när tiden inte räcker till.

Annons
Stig Johansson är nöjd med Sarah Rådbergs och Susanne Erikssons insatser.

På Haga hemvårdsområde springer personalen så fort de kan, men snart orkar de inte längre. 

– Det är världens bästa jobb, säger undersköterskan Maria Råberg, om sitt arbete på Haga hemvårdsområde.

Hon har jobbat med hemvård, det som tidigare hette hemtjänsten, sedan 1982.– Här är det människor som jobbat i 30 års tid. Vi är stolta undersköterskor. Men vi måste vi få fram hur vi tycker att det fungerar, säger hon.

För att göra ett bra jobb krävs det tillräckligt med folk. I det schema som gruppen har i dag är det 12–13 personer, förklarar Maria Råberg. Hon menar att det redan är snålt tilltaget jämfört med hur det var för några år sedan.

– Vi är elva varje morgon i dag. På det ska vi sköta 76 brukare på morgonen. Personalen har svårt att hinna med allt. Politikerna får köpa vingar åt oss i stället för cyklar, för vi måste flyga mellan brukarna, säger Maria Råberg.

Kollegan Anette Malmberg berättar att de har svårt att hinna med att uppfylla de krav som kommunen ställer på dem, och det som de gamla har rätt att kräva.

– Brukarna ska få vård på sina egna villkor. Det kan inte vi uppfylla. Många av våra patienter får sin frukost halv elva och medicin. Två timmar senare ska vi leverera deras matlåda, säger hon.– Morgon, middag, kväll får de på sex timmar, säger Maria Råberg– Vi är uppgivna. Vi klarar inte det här, säger Anette Malmberg.

Personalen ska vara hos brukarna minst 50 procent av sin arbetstid, men Maria Råberg förklarar att det pratas om att det ska ligga på 60 procent på sikt. Samtidigt ska personalen även ta hand om matbeställningar, sköta dokumentering och det datoriserade arbetstidsverktyget Tes.Det är många som upplever att de måste slå knut på sig själva för att hinna med allt.

– Jag känner inte att jag får ut något av jobbet och av brukarna. Jag gjorde det förr. Men nu känner jag bara kaos, säger Anette Malmberg.

Om ni ska klara av allting efter de krav som ställs på er och värdighetsgarantin, hur många behöver ni vara?– Vi skulle behöva vara minst 16 stycken om brukarna skulle få uppleva lugn och ro, att vi kunde ta med dem ut, sitta och samtala och att de själva ska få delta, säger Anette Malmberg.

De båda berättar att det redan har gjorts en arbetsmiljöanmälan.

– Någonstans vet vi att det är dåligt med pengar. Vi försöker lite till och lite till. Till slut funkar det inte längre. Ska ni ha någon kommunal hemvård i framtiden måste de få kosta pengar, säger Maria Råberg.

Örebro kommuns värdegrund

"Du ska kunna leva ditt liv som du vill. Vi lyssnar och respekterar din rätt att bestämma själv." Det står på förstasidan i en broschyr om kommunens införda värdegrund och värdighetsgarantier.

Värdegrunden är ett förhållningsätt hur den person som får hjälp ska bemötas.

Värdighetsgarantin ska tydliggöra vad en äldre person och anhöriga kan förvänta sig av Örebro kommun

Värdighetsgarantin ska tydliggöra vad en äldre person och anhöriga kan förvänta sig av Örebro kommun

Annons