Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vi vill att så många som möjligt åker kollektivt

Svar

... på debattarikeln ”Växtvärk när tätorten sväller”, NA 20 december.

Vårt uppdrag är att få så många som möjligt att välja kollektivtrafiken istället för bilen. Det gör vi genom att erbjuda bra resmöjligheter där det finns många personer som har liknade resbehov. Resandet med stadsbussarna i Örebro har hittills i år ökat med drygt 4 procent. I tider med tuffa sparkrav tvingas vi dessvärre göra prioriteringar. Prioriteringar som självklart inte uppskattas av alla, men vi strävar alltid efter att reduceringen ska drabba så få som möjligt.

Självklart gör det inget om det är trevligt på bussen, men de flesta resenärer värdesätter trots allt att komma fram så fort som möjligt.

Den forskning som görs inom kollektivtrafikområdet visar så gott som entydigt att korta restider (tillsammans med en hög turtäthet) är den kanske allra viktigaste faktorn för att få resenärer att välja kollektivtrafiken. Våra erfarenheter visar också på detta. Enkelt sagt så kan man räkna med att om vi minskar restiden med 10 procent, så ökar normalt resandet med 6 procent. Självklart gör det inget om det är trevligt på bussen, men de flesta resenärer värdesätter trots allt att komma fram så fort som möjligt.

Det finns inget samband mellan satsningen på Bus Rapid Transit och omläggningen av linje 6. Ur klimatperspektivet står vi inför en enorm utmaning när det gäller att minska transporternas klimatpåverkan. Visserligen ökar resandet med kollektivtrafiken, men i ärlighetens namn alldeles för lite för att det ska ge tillräckliga avtryck på klimatutmaningen. Att Länstrafiken som kollektivtrafikmyndighet kommer med förslag som på ett kraftfullt sätt kan ge en snabb omställning till hållbara transporter är fullt naturligt. Busstrafiken inom BRT-systemet kommer att utföras med de resurser som står till förfogande i dag. Men tack vare den reducerade körtiden i busskörfälten kommer vi att öka produktiviteten i stråket med 20-30 procent.

Hållplatsavståndet på en busslinje påverkar restiden i mycket stor utsträckning.

Länstrafiken har inget planeringsmål om att alla ska 400 m till en hållplats. Det finns ett mål om att alla i länet ska ha tillgång till kollektivtrafik senast till år 2025. Här är en lösning vi testar, att de som har längre än 1,5 km till en hållplats ska få möjlighet att resa med anropsstyrd trafik. Men detta är helt och hållet en utmaning för landsbygden. För stadstrafiken finns en planeringsinriktning att hållplatsavståndet inte ska vara ”kortare än 400 meter och inte längre än 800 meter”.

Hållplatsavståndet på en busslinje påverkar restiden i mycket stor utsträckning. Att ha nära till en hållplats är förstås attraktiv för många. Med korta hållplatsavstånd får många nära till hållplatsen. Konsekvensen kan dock bli att restiden blir så lång att det är få som bussen som ett attraktivt resealternativ.

Fredrik Eliasson

kollektivtrafikchef”

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel