Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vilka hjälpmedel är det vi ska betala för?

 
Nya avgifter på hjälpmedel i Örebro län
Visa alla artiklar

Enligt en faktura jag fått ska jag betala varje månad en abonnemangskostnad för hjälpmedel. Men:

a) Fakturan saknar uppgift om vilka/vilket hjälpmedel det gäller, är det lagligt att skicka en räkning där det inte framgår vad det gäller?

b) Jag har inte fått någon information om att avtalen om lån av hjälpmedel har ”omförhandlats” till en kostnad. Är det verkligen lagligt att ändra ett avtal utan informera och ge mig en chans att avstå?

c) Eftersom ingen information har getts mig så har jag inte heller fått en skälig tid att säga upp avtalet/lämna tillbaka hjälpmedlet eller rent av köpa ett eget, för att behöva betala 65 kr i månaden livet ut för exempelvis en duschbräda som i affär kostar 450 kr verkar vansinnigt.

Eftersom ingen information givits så tvingas jag nu betala minst tre månaders hyra för ett eller flera hjälpmedel, som jag inte vet vilka de är och därmed inte vet vart jag kan lämna tillbaka dem. 65 kr kan vara mycket pengar för den som inte är frisk.

Jag har många olika hjälpmedel, vissa är nog 20 år gamla, vissa är köpta i hjälpmedelsaffär, vissa på loppis, vissa är lånegods från hjälpmedelscentralen och vissa är köpta av arbetsterapeut. Men, nu förväntas jag veta exakt vilka hjälpmedel som hör till vad och därtill vilka hjälpmedel som nu har ”uppgraderats” till abonnemang.

Så många frågor och så dålig information, inte undra på att kundtjänsts telefonsystem helt verkar ha brakat ihop. Så hur överklagar man en faktura från vården?

”Trasiga leder”

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel