Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Webb-TV: Lyckad motordag i Fellingsbro

Runt 600 ekipage och tusentals besökare. Den elfte upplagan av Fellingsbro motordag blev återigen en succé med flera nya utställare.

Annons
Första gången. För Jörgen Nydén är det första gången han besöker motordagen, och nu kommer det att bli fler gånger. Bilen är en Ford Tudor från 1932.

FELLINGSBRO. Däribland Jörgen Nydén från Vedevåg som var med för första gången med sin svarta Ford Tudor från 1932. Trots att han bor så nära har aldrig besökt motordagen tidigare.

– Jag har åkt rally förut, men det har jag slutat med. Så då tänkte jag att jag kunde åka hit, berättar han.

Det är en väldigt trevlig träff tycker han medan andra blänkande amerikanare med mullrande V8-motorer rullar in på motordagen. En stor del är det sociala tycker han, att prata med besökare, bekanta och likasinnade.

– Jag kommer absolut att vara med i fortsättningen, säger han.

Det är eldsjälen Peter Fryxell som startade och står bakom motordagen.

– Det är runt 30 personer som ställer upp helt ideellt i dag, det är helt enormt bra, säger han.

Och en kärntrupp på ett tiotal intresserade brukar ha en träff i månaden från januari för att planera upp och ordna motordagen. Det är elfte året i år, berättar han.

– Och det är de som kommer hit med sina fordon och besökarna som gör dagen.

De första bilarna börjar rulla in redan vid åttatiden på morgonen. Och under eftermiddagen utser fyra domare ett antal vinnarbilar.

Detaljer. Det fanns gott om häftiga detaljer på bilarna på motordagen.
Motorprat. Erik Persson och Sven Persson i samspråk.
Trampmotor. Lovisa Lundmark, sex år, och Fabian Wilhelmsson, fem år, i full fart med trampbilarna.
Picknick. Fikastund med Gertrud Håkansson, Krister Karlqvist, Liselotte Tiderman, Thomas Karlkvist, hunden Tilda och deras två VW, 1959 och 1965.
Bror Lundgren med en Husqvarna från 1929 och Rolf Karlsson med en Monark Blue Fighter från 1953 som han haft sedan den var ny.
Som vanligt var det mängder med motorfordon och åskådare. Det var runt 600 ekipage.
Extra tillbehör. Den här kylarprydnaden fanns att köpa som extratillbehör berättar Jörgen Nydén som har den på sin Ford Tudor 1932.
Mats Tholander äger den här supertrimmade mopeden. Den lär gå i 130 kilometer i timmen och motorn är på runt 21 hästkrafter.
Rockabillygruppen The Quints från Hallstammar var på plats.
Eldsjälen Peter Fryxell bakom motordagen som han genomför tillsammans med många ideella krafter som ställer upp.
Illmariga luftintag.

Vinnarna som fyra domare utsåg

>> Cadillac Deville cab 1966, Bo Svensson, Järfälla

>> Dodge Challenger 1972, Mikael Höglund, Kungsör

>> AC Cobra Replika, Peter Jennebo, Lindesberg

>> Chevrolet Bel Air 1956, Jan Gustavsson, Skultuna

>> VW Karman Ghia 1957, Iren och Arne Norgren, Örebro

>> Ford Racer 1937, Frank Högman, Lindesberg

>> Chevrolet Chevelle 1970, Peter Berlotti, Gusselby

>> Pontiac Star Cheif 1958, Raili Boman, Lindesberg

>> Chevrolet Pick Up, Sören Sjödin, Lindesberg