Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kulturjournalistiken behövs i tidningen

Annons

I journalisternas senaste nummer av egna facktidning ”Journalisten” diskuteras vad kulturjournalistik kan bidra till i framtidens papperstidningar. Där tecknas en relativt ljus framtid för kultursidorna i tidningarna. Om just dessa väljer att ge kulturen mer utrymme. Ett utrymme som skulle kunna täcka upp och ge det som inte snabba webben kan. Det vill säga bakgrund, analyser och granskning.

Det är danska medieforskare som ser de här möjligheterna.

Och visst vore det idiotiskt att inte ta tillfället i akt och satsa på fördjupningar via kultursidorna. Kulturjournalistik är i mångt och mycket ett koncentrat av en hel och allmän samhällsanalys och -debatt. En författare har ett människo-öde att berätta. En konstnär vill visa på ett samhällsmönster och en teaterföreställning speglar relationer. Allt har med vårt samhälle att göra. Om det som förenar oss och det som splittrar oss.

Det berättar vi dagligen om på våra kultursidor genom intervjuer, recensioner eller i debattinlägg. Här kan läsarna få in de snabba nyheterna från tinget eller de politiska besluten i rådhuset i ett sammanhang.

Det här måste vi som arbetar som kulturjournalister stå upp för och kämpa för. Även om vi, enligt samma danska medieforskare, rankar oss lägre än till exempel de politiska journalisterna.

Vi har en viktig roll att fylla. För läsarnas skull.

I dagens alltmer kommersialiserade värld kan ett första steg vara att lansera rubriken till tidningen Journalistens artikel:

”Kulturjournalistik – en lönsam affär”

Fotnot: Läs gärna min blogg på meny.nu och följ mig på Twitter: JohansenMarita.

Mer läsning

Annons