Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Eva Eastwood the Major Keys

Annons

POP. Ännu en ny skiva på svenska med Eva Eastwood och vi känner igen mönstret på Evas svenska repertoar. Mindre än ett år efter ”Lyckost” kommer en ny svensk giv hårt retroinfluerade schlagers. Lite mer rockabilly i arrangemangen men fortfarande ekar det 60-tal och vi ler igenkännande på nästan varje spår.

Med det helt återförenade Major Keys, bandets första credit på sex år, i ryggen har det givetvis blivit svängigare, mer hemvävt och automatiskt ett litet steg tillbaka till de tajta rockabillyrytmerna. Men det är inte så spännande att ockupera samma smala nisch på skiva efter skiva. Kanske upprepas receptet den här gången lite väl snabbt.

Å andra sidan är det här Eva Eastwood som bäst till skillnad från hennes senaste engelska skivor som gick i stå med alltför kommersiella ambitioner. ”Åh, vilken skiva!” är ännu ett bevis på Eva Eastwood utsökta förmåga att skriva catchy låtar, smittande melodier och snillrika texter.

Skivan är alltså fylld med slagkraftiga och hitmässiga låtar som ekar besvärande bekant i nästan varje strof. Om Eva upprepar sig själv eller har punktmarkerat det typiska 60-talssoundet medvetet är svårare att avgöra. Ibland gränsar det farligt nära parodi. ”Åh, Peter”, titellåten och ”Krama mig”, men när energin är på topp, som den är vid upprepade tillfällen. är den här skivan som bäst.

Slutet på ”Åh, vilken skiva!” är fantastiskt. ”Ös med klös” är rena rockabillyfyrverkeriet och ”Amors pilar” är både energi och gammal Svensktoppen i en härlig mix. Och finalen med ”Sorgliga filmer” är så älskvärd. I både text, dubblerad röst, gitarrattack, pipig orgel och en underbar produktion.

Mer läsning

Annons